היום אני רוצה להראות לכם שיטה שתעזור לכם להעריך את פוטנציאל הרווח של מניות הבנקים.
תחשבו רגע על המודל העסקי של בנק. ממה הוא מתפרנס? מהפרש בין התמורה שהוא מקבל על ההלוואות והאשראי שהוא מספק לעלות גיוס הכסף שלו. במילים אחרות, הפער בין הריבית שהוא גובה מאתנו על ההלוואות, המינוסים והמשכנתאות לבין הריבית שהוא נותן לנו על הפיקדונות ותוכניות החיסכון. כמובן שהבנק גם עושה קופה לא רעה בגין עמלות שונות שהוא גובה, ופעילות הנוסטרו שלו.

אם נסתכל על הדוח על המצב הכספי של הבנק, כלומר המאזן, נראה שבצד הנכסים נמצאים, בין השאר, ההלוואות והאשראי ובצד ההתחייבויות הפיקדונות, תוכניות החיסכון ואיגרות החוב. כמובן שהנכסים פחות ההתחייבויות נותנים את ההון העצמי.
מבחינת בעלי המניות של הבנקים, הם רוצים לראות שהרווח הנקי ביחס להון העצמי יהיה כמה שיותר גבוה.
כלומר, שהתשואה על ההון שהבנק מייצר, תהיה גבוהה ככל שניתן.

התשואה על ההון והתשואת הגלומה במניות הבנקים

אם למשל בנק מייצר תשואה על ההון של 10% הרי שעל כל 100 מיליון שקלים הון עצמי, הבנק יודע לייצר רווח נקי של 10 מיליון שקלים. בתיאוריה, אם רוכשים את המכונה הזו שנקראת בנק לפי השווי של ההון העצמי ואנחנו יודעים שהבנק יודע לייצר תשואה על ההון של 10%, הרי שלאורך זמן נצפה לעשות תשואה שנתית של 10% על הכסף שלנו. אולם במציאות, הבנקים לרוב לא נסחרים בשווי ההון העצמי שלהם וישנם הרבה מקרים שהבנקים נסחרים מעל או מתחת להון העצמי.

מציאת מכפיל ההון של מניות הבנקים

מכפיל הון הוא שווי השוק של החברה חלקי ההון העצמי בספרים. את איתור מכפילי ההון ניתן למצוא בקלות בעזרת מסנן המניות באתר כלכליסט. שימו לב איך עושים זאת. ראשית, נכסים לאתר, לאחר מכן, נכנסים לפורטל הפיננסי.
וכאן בוחרים במסנן המניות. בפנים, אני מוריד את כל המסננים שלא מעניינים אותי. מוסיף מסנן של מכפיל הון. בוחר במדד מניות הבנקים. לוחץ על הכפתור – סנן את הרשימה ואז מקבל את כל המניות הרלוונטיות. עכשיו, אני ממיין את מכפיל ההון מהנמוך לגבוה וראו איזה יופי. קיבלנו טבלה עם מניות הבנקים, מסודרות לפי מכפילי ההון, מהנמוך לגבוה. שימו לב שנכון למועד צילום הסירטון, ניתן לרכוש את בנק איגוד בהנחה של 50% על ההון עצמי שלו. את בנק לאומי בהנחה של כמעט 20% ואת בנק מזרחי בפרמיה של 10%.

החיבור בין מכפיל ההון לתשואה להון יקבע את פוטנציאל הרווח במניות הבנקים

עכשיו אני רוצה להוסיף פרמטר חשוב למשוואה, הרי כשאנחנו הולכים לרכוש מוצר, חשוב מאוד לשים לב מה מקבלים ולא רק כמה משלמים. לי באופן אישי לא אכפת גם לשלם 30 אלף שקל עבור ייעוץ שיגרום לי להכניס 300 אלף שקלים תוך שנה. אז זה לא העלות אלא גם התמורה. במקרה של מניות הבנקים התמורה היא התשואה על ההון שהבנק יודע להפיק. 

עכשיו בואו נחבר בין שני הפרמטרים. אם בנק א’ יודע לעשות תשואה על ההון של 8% ואתם רוכשים אותו במכפיל הון של 0.8% אזי התשואה על ההון שאתם רואים תהיה גבוהה יותר. כלומר, אם מבחינת הדוחות הכספיים הבנק יודע לייצר 8 מיליון שקלים על כל 100 מיליון שקלים הון עצמי, הרי שעבורכם הוא מייצר 8 מיליון שקלים עבור כל 80 מיליון שקלים הון עצמי. כי אתם קניתם כל 1 שקל הון עצמי ב-80 אגורות בלבד. לכן התשואה שאתם צפויים לראות על ההון היא 10%.

עכשיו לשאלה הגדולה – איך יודעים את התשואה העתידית על ההון של הבנקים. התשובה היא שאם אתם לא אנליסטים של בנקים עלול להיות לכם מורכב לעשות הערכה מושכלת קדימה. זה המקום לציין שגם אנליסטים מקצועיים נופלים בזה לא פעם אבל הם לפחות חיים את הכיוון הכללי.

מציאת התשואה הצפויה על ההון של הבנקים בעזרת האתר של בנק ישראל

מה שאני כן מציע לכם הוא להסתכל על התשואות על ההון שהבנקים עשו בחמש השנים האחרונות ולקחת את התשואה על ההון החציונית בכדי לנטרל הכנסות והוצאות חד פעמיות או שאינן מייצגות. בכדי למצוא את התשואה על ההון של הבנקים השונים, נעזר באתר של בנק ישראל שמרכז את נתונים הבנקים בצורה יפה. אז בואו ניכנס לאתר של בנק ישראל. אני בוחר בפיקוח על הבנקים למטה, בוחר בנתונים רבעוניים. ואז אני לוחץ על פתח הכל. 

שימו לב שיש כאן נתונים של כל בנק בנפרד אך אני רוצה את הקובץ שמשווה בין כל הבנקים. לכן אבחר את גרפים – השוואת חמש הקבוצות הבנקאיות וסך המערכת. עכשיו נפתחה לנו סקירה שבה ניתן לראות מגוון נתונים השוואתיים של הבנקים.

מה שמעניין אותי זה התשואה על ההון, אז אני יורד טיפה למטה ומוצא את זה. שימו לב שיש לנו בטבלה רק את חמש הבנקים הגדולים, כך שמי שמעוניין לבחון את בנק איגוד למשל, יכול לחזור דף אחד אחורה ולהיכנס לסיכום הנתונים של בנק איגוד.

בניית טבלה מסכמת לפוטנציאל הרווח במניות הבנקים

מה שאפשר לעשות עכשיו זה להכין אקסל המרכז את התשואות הצפויות על ההון בהינתן מכפיל ההון הנוכחי והתשואה החציונית של כל בנק. כפי שאתם יכולים לראות יש קשר חיובי ביתן התשואה על ההון למכפיל ההון. ככל שהתשואה על ההון גבוהה יותר, כך מכפיל ההון גבוה יותר. מה שעוד ניתן לראות הוא שמרבית הבנקים התיישרו על תשואה גלומה של כ-10% לשנה ושבנק איגוד שהוא הקטן ביותר מתומחר כך שהתשואה הגלומה שלו היא כמעט 12.5%.

זה המקום להזכיר שלא מדובר בהמלצה או ייעוץ אלא בהסבר לימודי בלבד.

כמובן שהייתי ממליץ לבדוק קצת יותר לעומק מדוע בנק איגוד נסחר במחצית מההון העצמי שלו אבל זה לא לסרטון הזה.
זהו, אני מקווה שהפקתם תועלת מהמדריך הקצר לבחינת התשואה הגלומה במניות הבנקים. אני באופן אישי הייתי מעדיף לרכוש את הבנקים תרך קרן סל או תעודות סל ולא באופן פרטני, וזאת כאסטרטגית השקעות שלדעתי מתאימה יותר למשקיעים פרטיים.

אני מזכיר שיש לכם גם סרטון נוסף המסביר כיצד לבחור מניות באמצעות שימוש במכפיל הון.