מרווח האשראי של הבנקים

בכדי להבין מדוע קל יותר להרוויח יותר כסף באיגרות חוב של הבנקים לעומת הפיקדונות בבנקים אני רוצה להציג את הפעילות הבסיסית של הבנקים שהוא מודל מרווח האשראי.

לא לברוח, זה מאוד פשוט.

אם נשים רגע את הבנק במרכז הרי שלכל בנק יש מקורות. המקורות הם בדרך כלל הפיקדונות של הציבור. אנחנו מעבירים לבנק כסף, והבנק מעביר לנו בתמורה ריבית. אבל למה שהבנק יהיה נדיב כל כך וייתן לנו ריבית בעצם?

כנראה שיש לו שימושים יותר אטרקטיביים בכסף שלנו… למשל, לתת אשראי.

תמורת הכסף שהוא מעביר ללווים הוא מקבל ריבית מסוימת אבל נחשו מה, הריבית שהוא מקבל עבור האשראי שהוא נותן, גבוהה מהריבית שהוא מעביר לנו עבור הפיקדונות שלנו וזה בדיוק מרווח האשראי.

ככל שהמרווח הזה גבוה יותר, הבנק רווחי יותר.

וככל שלבנק יש יותר מקורות, הוא יכול לתת יותר הלוואות ולהרוויח יותר כסף.

הקסם שמייצר עדיפות לאיגרות החוב של הבנקים על פני הפיקדונות

בואו נראה איך הבנק חושב ומהו סדר העדיפויות שלו בכדי להשיג יותר מקורות:

קודם כל הוא יפנה לציבור. משקי הבית, האנשים הרגילים מוכנים בשביל השקט הנפשי להסתפק בריבית נמוכה יותר, ולכן זה המקור הכי זול של הבנק.

אם הבנק רוצה לגייס עוד כסף, מעבר למה שהציבור הפקיד אצלו, הוא צריך ללכת לשוק ההון ולגייס כסף באמצעות איגרות חוב. עכשיו, יש כל מיני סוגים של מכשירי חוב שהבנקים מנפיקים ומה שנחשב הכי בטוח הוא איגרות חוב באותה רמת ביטחון כמו הפיקדונות בסניפים מבחינת רמת הנשייה.

אלא שבשוק ההון הבנק צריך להנפיק לגופים מוסדיים מנוסים שכבר ראו דבר אחד או שניים, ובכדי לפתות אותם לרכוש את איגרות החוב שלו הוא צריך לתת ריבית יותר גבוהה.

לכן זו הרמה השנייה, ריבית גבוהה יותר מזו הניתנת לציבור.

אחכ אם הבנק רוצה לגייס עוד הוא כבר צריך להנפיק התחייבויות נדחות ומכשירי קוקו הנחשבים נחותים יותר ולא ניכנס אליהם כרגע.

עודף תשואה מובהק באיגרות החוב של הבנקים

בדצמבר 2016, נכנסתי לאתר של בנק לאומי וראיתי שניתן להפקיד 100 אלך שקלים בתוכנית חיסכון צמודת מדד ל-4 שנים בריבית שנתית של 0.15%.

באותו הזמן הסתכלתי בבורסה וראיתי שלאותו בנק לאומי יש איגרות חוב, באותה רמת נשייה של פיקדון לתקופה של 3.5 שנים אשר שנסחרת לפי תשואה של 0.66% פלוס מדד.

כלומר יש לנו פה פער של כחצי אחוז לשנה.

אם נסתכל על זה במונחי כסף אז אפשר לראות שהשקעה של 100 אלף שקל הייתה מניבה כ- 2,065 שקלים יותר בלי מאמץ אם רק הייתי קונה את איגרת החוב של הבנק.

על 500 אלף שקל כבר הפער היה עובר את ה- 10,000 שקלים.

לסיכום, היתרונות של איגרות החוב הבנקאיות על פני הפיקדונות

איגרות החוב של הבנקים יכולות להיות סוג של תוכנית חיסכון משודרגת:

המנפיק הוא אותו מנפיק, כלומר הסיכון זהה.

אלא שבאיגרות חוב יש למשקיעים נזילות יומית בעוד שבתוכניות חיסכון ופיקדונות יש קנסות יציאה.

בנוסף, אני יכול לקזז הפסדים אם יש לי במניות כנגד הרווחים באיגרות החוב וכך לחסוך תשלום מס מיותר.

והכי חשוב, התשואה לפדיון פשוט גבוהה יותר, הכסף עובד בקצב מואץ וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים שיקרה.

שימו לב לנקודות הבאות לפני רכישת אג”ח בנקים
הראשונה היא העמלות. אני מציע לבדוק את עמלות שיש לכם על ניירות ערך ולבדוק האם שווה לכם לבצע את העסקה או שמה העמלות אוכלות לכם את עודף התשואה. ניתן גם לדבר עם הבנק על העמלות ולנסות להוריד אותם. לרוב הם יסכימו וזה תלוי בגדול התיק שלכם, היקף הפעולות ועוד.

נקודה השנייה היא התנודתיות – קחו בחשבון שאם תרצו למכור את איגרת החוב לפני הפדיון אז אתם תלויים בשוק ההון. לפעמים זה טוב ולפעמים זה רע אבל זה תנודתי.

עד כאן הצעד הראשון במדריך להאצת הידע וההון הפיננסי. אני אמשיך לשלוח לכם סרטונים שיעזרו לכם לשפר יכולות ולהרוויח יותר כסף.

בינתיים אתם מוזמנים להשאיר לי תגובות.

תודה והמשך יום מוצלח!