מה זה מכפיל רווח?

אז מה זה מכפיל רווח בעצם? בפוסט זה אסביר מהו מכפיל רווח וכיצד מחשבים אותו. מכפיל רווח הוא אחת השיטות הכי פופולאריות ומהירות להערכת שווי חברות ולמסחר במניות. המכפיל בעצם מרמז לנו תוך כמה זמן נחזיר את ההשקעה בהינתן שרווחי חברה מסוימת יישארו יציבים. זאת אומרת שלכאורה אנחנו אמורים להחזיר את ההשקעה שלנו מהר יותר ככל שמכפיל הרווח נמוך יותר. למי שמרגיש שהוא מתקדם בחומר, מזמין אתכם לצפות בסרטונים העוסקים בשימוש נכון במכפילי רווח להערכת כדאיות השקעה וגם בסרטון המזהיר מפני שימוש פזיז בנתון המכפיל כאינדיקציה להערכת כדאיות השקעה במניה

איך מחשבים מכפיל רווח?

עכשיו בואו נראה איך מחשבים את מכפיל הרווח. זה די פשוט שכן כל מה שצריך לעשות הוא לחלק את שווי השוק של החברה הרצויה ברווח הכולל שלה. אם נסתכל על שווי השוק הנוכחי של שופרסל, אשר מורכב מכמות המניות כפול מחיר למניה אז נראה שהוא עומד על כ-2.65 מיליארד שקלים. את הנתונים ניתן לקחת מהאתר מאיה, אתר הבורסה ואתרים כלכליים אחרים נוספים.

הרווח הכולל של חברת שופרסל ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ- 190 מיליון שקלים. חלוקת שווי השוק ברווח הכולל תיתן לנו את מכפיל הרווח של שופרסל שעומד על כ-13.9 שנים. אם נעשה 1 חלקי 13.9 (המכפיל שחישבנו) אז ניתן לגזור כי בהינתן שרווחי החברה לא ישתנו ויחולקו כדיבידנד, המשקיעים צפויים ליהנות מתשואה שנתית של כ-7.2%.

החדשות הטובות הן שהיום כבר אין צורך לחשב את מכפיל הרווח, בטח לא מכפיל רווח היסטורי, כלומר זה שמתבסס על הרווח הידוע של החברה, כי הכל נמצא באתרים כלכליים. פשוט תיכנסו לאחד מאתרי התוכן המובילים, תחפשו מניה ותוכלו למצוא שם בקלות את מכפיל הרווח שלה.

העניין הוא שבכדי להפיק תועלת שימושית יותר ממכפיל הרווח יש צורך במידע נוסף שאינו מפורסם באתרים. איזה מידע? הערכת הרווח העתידי של החברה, המכפילים המאפיינים את הענף ונתונים נוספים. בסרטון נפרד תוכלו להרחיב בנושא זה, מזמין אתכם לצפות בסרטון כיצד לבחור מניות בעזרת מכפיל הרווח. מוזמנים גם לאיזור המניות באתר בו ניתן למצוא סרטונים שימושיים רבים אחרים בנושאי מסחר במניות.

תשואה שנתית של מכפיל רווח

זה המקום לציין שהמספר ההופכי של המכפיל, כלומר 1 חלקי המכפיל מייצג את התשואה השנתית הממוצעת על השקעה במניה. מכאן שככל שהמכפיל נמוך יותר, התשואה השנתית שגלומה ברכישה גבוהה יותר. למשל, חברה שנסחרת במכפיל 17 צפויה, בהינתן שהרווחים יישארו יציבים ויחולקו כדיבידנד, להניב תשואה שנתית של כ-5.9% בשנה, שהם 1 חלקי המכפיל שבדוגמה הזו הוא 17. באופן הזה משקיעים יכולים להשוות בין התשואה הצפויה על המניה לאלטרנטיבות אחרות כגון השקעה באיגרות חוב, מניות אחרות, נדל”ן ועוד.

ישנן שתי דרכים מקובלות לחישוב מכפיל רווח של חברה שנקרא באנגלית P/E. בפוסט הנוכחי אתמקד בשיטה הפופולרית יותר. במידה ואתם מעוניינים להעמיק בשיטה הנוספת אתם מוזמנים לצפות בסרטון נפרד שעוסק ברווח למניה.

לסיכום, למדנו בפוסט זה מה זה מכפיל רווח, איך לחשב אותו ועוד מידע בסיסי חשוב העוסק בשיטת המכפיל. מוזמנים להעמיק הלאה בסרטונים נוספים העוסקים במכפילי רווח של חברות ואיך להתייחס אליהם בצורה נכונה או ממה כדאי להזהר כשמסתמכים על מכפילי רווח של חברות.

אם אהבתם את הסרטון ואתם מעוניינים להרחיב את הידע בשוק ההון, אתם מוזמנים לצפות בתוכן נוסף באקדמיה לשוק ההון באתר של גילאון וגורדון