שימוש נכון במכפיל רווח

המטרה העיקרית של מכפיל הרווח היא לאפשר למשקיעים במניות להעריך בקלות ובמהירות יחסית האם מניה מסוימת נסחרת במחיר יקר, הוגן או אטרקטיבי לרכישה. בפרקטיקה, משקיעים רבים משתמשים במכפיל רווח עתידי אשר מופיע במרבית האתרים, במיוחד גלובליים כמו capital cube, Money Central ,MSN, יאהו פיננסי ועוד. את המכפיל העתידי הם משווים למכפיל המקובל בענף וכך מנסים לתאר אם המניה זולה או יקרה יחסית. ישנם כאלו שמסתכלים על המכפיל הצפוי ומשווים למכפילים ההיסטוריים שהם מכירים וכך קובעים אם המניה זולה או יקרה. אם למשל המכפיל העתידי נמוך ביחס למה שהם מכירים מהעבר אז המנייה נראית להם אטרקטיבית ולהיפך. כמובן שיש כאלו שמעדיפים לחשב את המכפיל העתידי בעצמם על ידי חלוקת שווי השוק הנוכחי של החברה ברווחים הצפויים להערכתם ב-12 חודשים הבאים.

שלושה שלבים חשובים בהערכת מניה ע”פ מכפיל רווח

שימו לב ששיטת המכפיל אינה מושלמת ויש לה חסרונות שחשוב מאוד להכיר ולכן הכנתי לכם סרטון נפרד בנושא. הסרטון מופיע באזור המניות באתר. בכדי להתגבר על חלק מהחסרונות אני רוצה להציג כאן שיטה בת שלושה שלבים שתעזור לכם להשתמש במכפיל הרווח באופן המתאים למשקיעים המחפשים ערך לאורך זמן.

שלב ראשון – מהו מכפיל הרווח המייצג בענף של המניה הנבדקת?

השלב הראשון הוא למצוא מהו המכפיל המייצג בענף של החברה הנבדקת. ככל שהחברות בענף רבות יותר ודומות במאפייניהן לחברה שאנו מעריכים כך המכפיל הממוצע אמין יותר וניתן להסתמך עליו. אלא שלרוב ישנם הבדלים בין החברות ולכל חברה יש סיפורים וניואנסים משלה, קצת כמו בני אדם..

הפתרון הוא לא בהכרח להסתכל באופן גס על הענף כולו אלא לבחור מספר חברות בעלות מאפיינים דומים לחברה הנבדקת ולראות מה היה המכפיל הממוצע שלהם במשך 3 עד 10 השנים האחרונות. משך הזמן ההיסטורי שנדגום משתנה בהתאם לסוג הענף ותמורות שחלו בו. זאת היות ואנחנו רוצים להגיע למכפילים מייצגים, אמינים ורלוונטיים.

ואם היו שינויים דרמטיים בענף אז כמובן שכדאי לקחת רק את השנים האחרונות, לאחר השינויים, ראו מקרה חברות הסלולר בארץ. הרי ברור שמכפילי הרווח בענף התקשורת בישראל עד הרפורמה של כחלון לא היו דומים לאלו שלאחריה.

שלב שני- מהם הרווחים הממוצעים של החברה הנבדקת באותה תקופה?

השלב השני הוא לבדוק מה היו הרווחים הממוצעים של החברה הנבדקת באותה תקופה. גם כאן, תשתדלו שיהיו לכם מספיק שנים שייצגו מחזור כלכלי. כלומר, גם שנים טובות וגם פחות. זאת מתוך מטרה להגיע לרווח מייצג לחברה.

שלב שלישי – הכפלת הרווח המייצג שמצאתם במכפיל המייצג והשוואתו למחיר המניה הנוכחי

השלב השלישי והאחרון הוא להכפיל את הרווח המייצג שמצאתם במכפיל המייצג ואז להשוות למחיר הנוכחי של המניה. אם המחיר הנוכחי נמוך
משמעותית מהשווי שחישבתם אזי יש לכם איתות חשוב לאפשרות קנייה.

מכפיל הסטורי של המניה מול המכפיל הנוכחי

שימוש נוסף במכפיל הוא בבחינת תמחור מניה מסוימת ביחס לעצמה, כך למשל אתם יכולים לבצע השוואה בין המכפיל ההיסטורי הממוצע של החברה שאתם מעריכים למכפיל הנוכחי שלה. גם כאן אני מציע שתשתדלו לקחת מכפילים משלוש עד עשר השנים האחרונות ולנטרל מהם מספרי קיצון בכדי להימנע מעיוותים גסים מידי. אם המכפיל הנוכחי של החברה נמוך באופן משמעותי מהממוצע ההיסטורי אזי קיבלתם רמז לכך שהמניה נסחרת בתמחור חסר ביחס לעבר.

הקשר בין הריבית במשק, אגרות חוב ומכפילי הרווח

נקודה חשובה שחשוב לי שתיקחו בחשבון היא שיש קשר בין הריבית במשק, תשואות איגרות החוב והמכפילים הנדרשים על ידי המשקיעים. ככל שהריבית נמוכה יותר, כך מוצאים את עצמם המשקיעים עם אלטרנטיבות השקעה מועטות יותר ולכן הם מחפשים תשואות במניות. במילים אחרות, אם אפשר היה לקבל תשואה של 8% באיגרת חוב ממשלתית או בפיקדון בבנק, סביר שהאטרקטיביות של המניות הייתה יורדת שכן למה שנרצה לסכן את הכסף שלנו אם אפשר לקבל 8% ללא מאמץ? ירידת המחירים במניות הייתה מובילה למכפילי רווח נמוכים יותר שיגלמו תשואה גבוהה יותר תמורת ההשקעה במניות.לעומת זאת, כשהריבית במשק אפסית, התשואה הנדרשת על מניות יורדת, מה שאומר שמשקיעים מוכנים לרכוש מניות במכפילי רווח גבוהים יותר.

לסיכום: אני רוצה להזכיר שהשימוש במכפיל הרווח מהווה אינדיקציה נוספת להערכת השווי ויש להיזהר מלהסתמך עליו כתחליף לבדיקה מקיפה ומקצועית של מצב החברה. מה שכן, מדובר להערכתי בכלי חשוב שעוזר לאתר חברות ששוות בדיקה מעמיקה יותר לפני ביצוע פעולות מסחר במניות.

אם אהבתם את הסרטון ואתם מעוניינים להרחיב את הידע בשוק ההון, אתם מוזמנים לצפות בתוכן נוסף באקדמיה לשוק ההון של גילאון וגורדון