ניהול עושר מוצלח הוא גורם מכריע בקביעת העתיד הכלכלי המשפחתי למשך כל ימי חייכם ועבור הדורות הבאים.

1. הגדרת מטרות ברורות – הצעד הראשון בבניית תוכנית ניהול עושר מוצלחת הוא הגדרת מטרות ברות השגה. מטרות אלו יכולות לכלול חסכונות לזמן פרישה, רכישת נדל”ן, עזרה לילדים, צבירת הון מספק שיאפשר חופש כלכלי ועוד. ברגע שהמטרות מוגדרות כמו שצריך, ניתן לעבור לשלב הבא שהוא בניית תיק שיאפשר להפוך את החזון למציאות בפועל. בהיבט הזה, חשוב מאד שמנהלי העושר שמלווים אתכם יהיו מקצועיים, מנוסים ובעלי רישיון דואלי – השקעות מהרשות לניירות ערך, ופנסיוני מרשות שוק ההון.

2. בניית תיק השקעות הוליסטי עם פיזור רחב – תיק השקעות המנוהל במקצועיות ובפיזור רחב עוזר בניהול הסיכונים ובצמצום פוטנציאל ההפסד. בכדי לעשות זאת יש לוודא שתיק ההשקעות כולל ארבע רגליים חזקות – מניות, איגרות חוב, נדל”ן וקרנות אלטרנטיביות. זאת תוך כדי הסתכלות כוללת על כלל נכסי המשפחה לרבות נכסים פיננסים, פנסיוניים, נדל”ן ועוד.

3. איזון תקופתי ומפגשים קבועים – תיק ההשקעות שלכם צריך להיות במעקב שוטף ולעבור איזונים מידי תקופה. זאת בכדי לוודא שהוא שומר על תוואי השגת המטרות האישיות ו/או המשפחתיות. בכדי לבצע איזון יעיל, יש לקבוע מועד קבוע שבו מצמצים חשיפה לאפיקים שהמשקל היחסי שלהם התנפח, ובמקביל מגדילים חשיפה לאפיקים שירדו יותר (או עלו פחות) ולכן משקלם היחסי ירד. כך מייצרים מנגנון חכם שבו רוכשים בזול ומוכרים ביוקר.

4. מקסום הטבות מס וצמצום עלויות – מיסים, עמלות ודמי ניהול עלולים לכרסם בתשואה לאורך השנים, ולכן חשוב להקפיד לבחור תוכניות רזות מבחינת עלויות קניה/מכירה, דמי משמרת ודמי ניהול, אך עשירות בהטבות מס.

5. הגנה על נכסים – יש לוודא שבתיק ההשקעות משולבות קרנות אלטרנטיביות עם מתאם נמוך לשוק ההון, וזאת בכדי להגן על ערכו גם בתקופות שהבורסה מניבה תשואות שליליות.

6. מנהל עושר המתמחה בהשקעות – עבודה עם מנהל עושר מנוסה ומהימן תאפשר לפתח וליישם תוכנית ניהול עושר מקיפה התואמת לצרכים ולמטרות האישיות, המשפחתיות והעסקיות. חפשו מנהל עושר בעל רישיון כפול – השקעות מהרשות לניירות ערך, ופנסיוני מרשות שוק ההון. זאת בכדי שיוכל לראות את התמונה המלאה ולספק תוכנית הוליסטית ומדויקת לצרכים ולטווחי הזמן השונים.

7. ניהול סיכונים – כולם רוצים להיות בריאים, צעירים, יפים ועשירים אך לצערנו המציאות מלמדת שהחיים מציבים לנו לעיתים אתגרים משמעותיים. כחלק מניהול העושר המשפחתי חשוב ליצור הגנות שישמרו על ההון המשפחתי גם במקרים בריאותיים, תאונות ופגיעה ביכולת התפקודית.

8. תוכנית פרישה – תכנון פרישה הוא נדבך חשבון בניהול עושר היות והוא מאפשר ליצור הון מספק שיתמוך באיכות החיים גם בשנים הרבות שלאחר הפרישה. צרו עם מנהל העושר תוכנית פרישה שלוקחת בחשבון את המטרות הפיננסיות לשנים שלאחר הפרישה, את התזרים הרצוי ואת רמת הסיכון שמתאימה לאופי ולצרכים השונים. 9. העברה בין דורית – ככל שצוברים נכסים רבים יותר כך גובר הקושי לעקוב אחריהם בזמן החיים ובוודאי שהיורשים יתקשו לעשות זאת לאחר חייכם. העברה בין-דורית היא תהליך של העברת עושר מדור לדור. בין אם אתם מתכננים להשאיר ירושה לבן/בת הזוג, לילדיכם, נכדיכם או יורשים אחרים, חשוב שתהיה לכם תוכנית שתמקסם את ערך הנכסים, תצמצם חבות מס, ותוודא שהנכסים יעברו באופן מסודר, תוך מזעור פוטנציאל הסכסוכים בין היורשים.

9. העברה בין דורית – ככל שצוברים נכסים רבים יותר כך גובר הקושי לעקוב אחריהם בזמן החיים ובוודאי שהיורשים יתקשו לעשות זאת לאחר חייכם. העברה בין-דורית היא תהליך של העברת עושר מדור לדור. בין אם אתם מתכננים להשאיר ירושה לבן/בת הזוג, לילדיכם, נכדיכם או יורשים אחרים, חשוב שתהיה לכם תוכנית שתמקסם את ערך הנכסים, תצמצם חבות מס, ותוודא שהנכסים יעברו באופן מסודר, תוך מזעור פוטנציאל הסכסוכים בין היורשים.

10. היו ממושמעים – אחד העקרונות החשובים ביותר בניהול עושר מוצלח הוא משמעת. הכוונה היא להיצמדות לתוכנית שנבנתה, גם כאשר השוק תנודתי או שהרגשות אומרות לך לשנות את תמהיל ההשקעות. מחקרים רבים מצביעים על כך שעל ידי הישארות ממושמעת וממוקדת במטרות ארוכות הטווח, יהיה לך סיכוי גבוה יותר להשיג את התוצאות הרצויות לאורך זמן. לסיכום, ניהול עושר מוצלח דורש משמעת, תוכנית השקעות חזקה והתמקדות בהשגת המטרות האישיות והמשפחתיות, תוך ניהול סיכונים ומזעור עמלות ומיסים. על ידי שמירה על עשרת העקרונות הללו, תוכלו ליצור תוכנית שתעניק לכם ביטחון ושקט נפשי תוך כדי הגנה על העושר וצמיחתו לאורך זמן. 

לסיכום, אסטרטגיה מוצלחת של ניהול עושר תלויה בקביעת מטרות מדויקות וריאליות, פיתוח תיק השקעות מגוון ומאוזן, ומשמעת פיננסית. מנהלי עושר בעלי רישיון דואלי מאפשרים גישה מקיפה ומקצועית לניהול נכסים, כולל הקפדה על איזון תיק ההשקעות לפי שינויים בשוק ובמצב האישי. כמו כן, חשוב להתייחס לנושאים של מקסום הטבות מס, צמצום עלויות, והגנה על הנכסים בתקופות של תנודתיות שוק. תכנון מדוקדק להעברת העושר בין הדורות ושמירה על משמעת לאורך זמן, מבטיחים שהעושר שנצבר ישמש כבסיס חזק לביטחון כלכלי עתידי לכם ולמשפחתכם.