אם יש ברשותכם כמה מאות אלפי שקלים ומעלה, אתם בוודאי חושבים לא פעם איך אפשר לשלוח את הכסף לעבוד עבורכם. לרוב, ההתלבטות היא האם לרכוש נדל”ן או להשקיע את הכסף בשוק ההון. במידה ובחרתם בשוק ההון (עבור מרבית האנשים זו בחירה טובה לאורך זמן), תצטרכו להחליט מי ינהל לכם את הכסף.

אחת האופציות הטבעיות לכאורה היא להשתמש בשירותי ניהול תיקים באחד מבתי ההשקעות המוכרים בארץ. 

בבתי ההשקעות מועסקים מנהלי השקעות בעלי רישיון מטעם הרשות לניירות ערך ולצידם אנליסטים שעוזרים להם לנתח מניות ואיגרות חוב של חברות (קונצרניות). בתי ההשקעות מבקשים לפתוח חשבון נוסף בחשבון הבנק (“חשבון מנוהל”),   ואז מחתימים את הלקוחות על ייפוי כוח לקניה ומכירה של ניירות ערך.

 

חשוב לציין שבית ההשקעות לא יכול למשוך כסף מהחשבון, למעט דמי ניהול שמוסכמים מראש, והדבר היחיד שהוא יכול לבצע הוא פעולות בניירות ערך. זאת בהתאם למסגרת שהוגדרה ונחתמה מולכם כלקוחות בהסכם ההשקעות.

הסכם ההשקעות מגדיר את מערכת היחסים בינכם כלקוחות לבין בית ההשקעות (הסכם סטנדרטי), אך החלק החשוב הוא אחוז המניות/סיכון המקסימלי שבמסגרתו יפעל מנהל תיקים. את אחוז הסיכון בתיק קובעים לאחר ברור צרכים שעושים מול נציג החברה, לרוב משווק השקעות.

מרגע תחילת העבודה של מנהל התיקים, תוכלו לחזור לעיסוקכם ולא תצטרכו להיות מעורבים בבחירת ניירות הערך. זאת בניגוד לתיק מיועץ בבנק שבו יועץ ההשקעות מבקש אישור לפני כל פעולה. מבית ההשקעות תקבלו דוח חודשי/רבעוני שבו תוכלו לראות את הרכב התיק ואת התשואה החודשית והמצטברת.

לאחר שהבנתם את ההיבט הטכני של ניהול תיקים בבית השקעות, אתם בוודאי רוצים לדעת האם מדובר בפתרון ראוי לכסף שלכם.

נתחיל מהשורה התחתונה – לא.

עכשיו נעבור לשלב ההסברים.

 

 

היתרונות של ניהול תיקים בבית ההשקעות:

1.   החשבון
מנוהל בבנק על שם הלקוח כך שאין חשש שכסף ייגנב מהחשבון.

2.   בתי
ההשקעות מפוקחים על ידי הרשות לניירות ערך.

3.   הכסף
מושקע בניירות ערך בהתאם לפרופיל הסיכון שנמצא מתאים עבורכם, ועל פי הנתונים ההיסטוריים, השקעה בשוק ההון נוטה להניב רווחים יפים לאורך זמן.

4.   אין לכם
צורך להתעסק בהשקעות, ויש עם מי לדבר בתקופות של לחץ בשוקי ההון. כך קטנים הסיכויים לקבלת החלטות פסיכולוגיות שגויות שפוגעות ברווח לאורך זמן.

 

החסרונות של ניהול תיקים בבית ההשקעות:

 

1.   עלויות –
שירות ניהול ההשקעות בבית השקעות כרוך בדמי ניהול שמתווספים על עמלות קניה/מכירה ודמי משמרת שגובה הבנק ועל העמלות שנגבות בקרנות סל שאינן בניהול בתיק ההשקעות.

2.   הקדמת
תשלומי מס – היות ומנהל התיקים נוטה לרכוש ולמכור ניירות ערך בתדירות גבוהה יחסית, נוצר מצב של הקדמת תשלומי מס. המשמעות היא שפחות כסף עובד עבורכם. זאת בניגוד למוצרים אחרים שמנוהלים על ידי בתי ההשקעות כדוגמת קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות ופוליסות חיסכון. במוצרים אלו יש דחיית מס ולמעט קרנות הנאמנות, ניתן
לשנות מסלולים בתוך תוכנית ההשקעות, ללא עלות וללא תשלום מס.

3.   “אובייקטיביות סלקטיבית” – בתי השקעות רבים נוטים לשלב בתיקי הלקוחות קרנות נאמנות של הבית.
אולם, בעוד שיתכן ובחלק מהאפיקים יש לבית ההשקעות קרנות מצטיינות, ברוב המקרים באפיקים אחרים הקרנות פחות מוצלחות, ודווקא למתחרים ביצועים טובים יותר. מיותר לציין, שמנהלי ההשקעות ירכשו רק את הקרנות של אותו בית השקעות שבו הם עובדים ולא יאפשרו לכם ליהנות מהטובים ביותר בכל תחום.

4.   פיזור לא
מספק –  מנהל תיקים יכול לרכוש רק מניות, איגרות חוב וקרנות המשקיעות במניות ואיגרות חוב. אלא שעולם ההשקעות מאפשר מגוון רחב בהרבה. כך למשל מוצרים אחרים של בית ההשקעות יכולים לשלב
השקעות אלטרנטיביות כדוגמת נדל”ן, תשתיות, קרנות פריווט אקווטי (PE), קרנות גידור ועוד.

5.   מנהלי
השקעות המצטיינים נמצאים במוצרים אחרים – התשואות בניהול התיקים אינן מתפרסמות בציבור ולכן איש לא יודע מהביצועים של תיק ההשקעות מלבד מנהל ההשקעות והלקוח. זאת לעומת
פוליסות החיסכון, קרנות הנאמנות, קופות הגמל (כולל תיקון 190) וקרנות ההשתלמות שהתשואות שלהן מתפרסמות בעיתון בכל חודש.

המשמעות
היא שמבחינת בית ההשקעות עדיף להקצות את מנהלי ההשקעות המוצלחים יותר לטובת מכשירי השקעה המהווים “חלון ראווה” של בית ההשקעות.  במילים אחרות, סביר שמנהלי ההשקעות הטובים ביותר של בית ההשקעות לא ינהלו לכם את הכסף בניהול התיקים ולכן צריך לשאוף לנהל את הכסף במכשירים אחרים.

לסיכום, בתי ההשקעות וחברות הביטוח מציעים
מגוון רחב של מכשירי השקעה. הטובים מבינם הם קרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה, קופות גמל, פוליסות חיסכון ותיקון 190. להערכתנו, הפלטפורמה הנחותה ביותר היא ניהול התיקים. נקודה אחרונה שחשוב להכיר שיש בתי השקעות שמצטיינים במניות ואחרים שמצטיינים באיגרות החוב. לכן כדאי לשלב בין המכשירים המובחרים של בתי השקעות ולתת לכל גוף לנהל את תחום ההתמחות שלו. לצד זה, כדאי לשלב השקעות אלטרנטיביות בפיזור, בשיטת
המאסטר פאנדס