פוליסות חיסכון צוברות תאוצה בשנים האחרונות והגיע הזמן לבדוק מדוע יותר ויותר חוסכים מעדיפים להשקיע בפוליסות חיסכון על חשבון קרנות הנאמנות. מי שמעוניין בהסבר בסיסי יותר על פוליסות חיסכון, מוזמן לצפות בסרטון נפרד בנושא. עכשיו, בואו ניגש ישר למנה העיקרית!

ההבדל הראשון בין קרנות הנאמנות לפוליסות החיסכון הוא במיסוי בעת מעבר בין אפיקי השקעה.

זהו גם היתרון הבולט ביותר של פוליסות החיסכון על פני קרנות הנאמנות. בעוד שבקרנות נאמנות אם תרצו להקטין מניות, לממש רווחים או סתם לעבור מסלול השקעה, תצטרכו לשלם מס של 25% על הרווח הראלי, בפוליסות חיסכון תוכלו לעבור בין מסלולי ההשקעה בקלות, בלחיצת כפתור וללא אירוע מס.

אמחיש זאת במספרים:

נניח ששני משקיעים חוסכים 500 אלף שקל באופן הבא: 

משקיע א’ בקרן נאמנות מנייתית ומשקיע ב’ בפוליסת חיסכון מנייתית. לאחר שנתיים מוצלחות בשוק ההון הרוויחו שני המשקיעים 10% על השקעתם והחליטו לעבור למסלול סולידי יותר של 80/20, 80% אג”חים ו-20% מניות. משקיע א’ ישלם מס מיידי של 25% על הרווח הראלי, כלומר הרווח שמעל לשינוי במדד המחירים לצרכן. אם נניח שהאינפלציה המצטברת בתקופה הייתה 2% אזי שבקירוב הוא יצטרף לשלם מס של 25% על רווח של כ-8%. כלומר הורדתי מהרווח של העשרה אחוזים אינפלציה של שני אחוזים. במקרה כזה ישלם המשקיע בקרנות הנאמנות מס של 25% על רווח של 40,000 שקלים וייפרד באופן מידי מכ-10,000 שקלים. שווי התיק שלו שיעבור לקרן הנאמנות במסלול 80/20 יהיה 540 אלף שקלים.

משקיע ב’ לעומת זאת, ישב בבית, ילחץ על כפתור באינטרנט, יעבור מסלול ללא אירוע מס, וימשיך לתת לכל ה-550 אלף שקלים לעבוד עבורו. עכשיו, בוא נניח ששניהם חוסכים עוד עשר שנים ובשני המסלולים התשואה השנתית הממוצעת תהיה 3.5%. תחת הנחה זאת, בתום התקופה יעמוד שווי תיק ההשקעות של משקיע א’ על 761 אלף ו-723 שקלים. לעומתו, שימו לב לשווי התיק של משקיע ב’ שיעמוד על 775 אלף ו-829 שקלים. במילים אחרות, דחיית המס יצרה פער של יותר מ-14 אלף שקלים לפני מס.

אם שני המשקיעים יחליטו למשוך את כל הכסף בנקודה הזו, תבוצע התחשבנות אוטומטית מול מס הכנסה כך שמשקיע א’ ישלם מס על ההפרש בין השווי הנוכחי ל-540 אלף שקלים מתוקנן לאינפלציה. משקיע ב’, לעומת זאת, ישלם מס על כל ההפרש בין השווי הנוכחי, לשווי ההתחלתי שעמד על 500 אלף שקלים. הוא הרי משלם מס לראשונה עכשיו. כמובן שגם כאן תשלום המס יהיה לאחר הוספת האינפלציה המצטברת לסכום ההתחלתי. היות ומדובר בחישוב מורכב למידי אתן לכם את השורה התחתונה, אחרי כל התחשבנויות המס, המשקיע בפוליסת החיסכון ירוויח כ- 3,600 שקלים יותר מאשר המשקיע בקרנות הנאמנות. כל זאת ללא מאמץ. מצד שני, מה שניתן לעשות בקרנות נאמנות ולא ניתן לעשות בפוליסות החיסכון הוא לבצע קיזוז מס מול מכשירים פיננסים אחרים כגון מניות, איגרות חוב וקרנות נאמנות.

אציין שבפוליסת חיסכון יש פטור ממס רווחי הון לפנסיונרים עד לתקרת רווחים של 8,000 שקלים בשנה שגם זו הטבה חשובה.

ההבדל השני בין קרנות נאמנות לפוליסות חיסכון הוא בעמלות ודמי הניהול.

שימו לב מדובר במרכיב חשוב ביותר. נכון לצילום סרטון זה, דמי הניהול והנאמנות החציוניים בקרנות הנאמנות המנוהלות באופן אקטיבי ואשר מתמחות במניות עומדים על כ- 1.9%. בקרנות המשלבות בין מניות לאיגרות החוב עומדים דמי הניהול והנאמנות החציוניים על כ-0.8%. על אלו יש להוסיף דמי משמרת שגובה הבנק ואשר להערכתי עומדים על ממוצע של כ- 0.4% בשנה. אם נשקלל את סך העמלות על תיק מאוזן המורכב מ-30% מניות ו-70% איגרות חוב, תיק אשר נבנה באמצעות קרנות נאמנות, אזי נראה שהמשקיע הממוצע ישלם עמלות ודמי ניהול של כ- 1.5%. זאת ללא קשר לסכום ההפקדה שלו. בפוליסות חיסכון, דמי הניהול המקסימאליים עומדים על כ-2% אבל שימו לב, הם ניתנים למיקוח וככל שתפקידו סכומים גדולים יותר כך תוכלו לשלם דמי ניהול נמוכים יותר. להערכתי דמי הניהול הממוצעים אצל משקיעים המסתייעים בבעל רישיון שרוצה בטובתם, עומדים על כ-1.2% בלבד. במילים אחרות, פוליסות החיסכון הממוצעות צריכות להיות זולות יותר מאשר קרנות הנאמנות המנוהלות.

ההבדל השלישי בין קרנות נאמנות לפוליסות חיסכון הוא בתמהיל ההשקעה.

בעוד שקרנות הנאמנות משקיעות בשוק ההון ובנכסים סחירים בלבד, פוליסות החיסכון מנוהלות כמו חיסכון ארוך טווח ולכן הן יכולות להשקיע גם בנכסים לא סחירים. אציין שבעיניי מדובר ביתרון, שכן ברוב המקרים, הנכסים הלא סחירים מגלמים תשואות גבוהות יותר מאשר נכסים סחירים, והם גם פחות תנודתיים. דוגמאות לנכסים לא סחירים הן השקעות בקניונים, משרדים, קרנות גידור, הנפקות פרטיות וקרנות Private Equity. לכן להערכתי, לפוליסות החיסכון יש פוטנציאל רווח גבוה יותר בסיכון נמוך יותר.

ההבדל הרביעי בין קרנות נאמנות לפוליסות חיסכון הוא באופן הרכישה ומיקום הכסף שלכם. 

בעוד קרנות הנאמנות נרכשות ישירות מחשבון הבנק שלכם וגם ומופצות על ידו בעזרת יועצי ההשקעות, פוליסות החיסכון מנוהלות על ידי חברות הביטוח ומופצות לרוב על ידי בעלי רישיון פנסיוני. לכן, מי שמעוניין בפוליסת חיסכון צריך להעביר את הכסף מהבנק לחברת הביטוח הרלוונטית ואז להתעדכן על פי רצונות בשווי ההשקעה באתר של החברה.

ההבדל החמישי בין קרנות נאמנות לפוליסות חיסכון הוא בשקיפות:

קרנות הנאמנות מפרסמות לצד מדיניות ההשקעות הכללית שלהן גם את אופן ההשקעה הפרטני ברמת נייר. הן עושות את זה אחת לחודש כך שמדובר ברמת שקיפות גבוהה. פוליסות החיסכון מפרסמות את גבולות הגזרה של ההשקעות אך הן לא עושות זאת ברמת נייר. מרבית חברות הביטוח מסתפקות בפרסום האחזקות העיקריות של הפוליסות על בסיס חודשי.

ההבדל השישי בין קרנות נאמנות לפוליסות חיסכון הוא באופן הרכישה.

בעוד שקרנות נאמנות ניתן לרכוש ולמכור בלחיצת כפתור באתר האינטרנט של חבר הבורסה (לרוב זה הבנק), בפוליסות חיסכון הפרוצדורה מורכבת יותר והרכישה מתבצעת על ידי מילוי טופס והעברת כסף לחשבון ייעודי בחברת הביטוח. ההפקדה לפוליסת החיסכון יכולה להיות חד פעמית, כהוראת קבע או כשילוב של שניהם. 

ההבדל השביעי והחשוב ביותר – פוליסת חיסכון היא הדרך המנצחת לחיסכון

ההבדל החשוב ביותר לטעמי הוא שפוליסת החיסכון מנוהלת מחוץ לחשבון הבנק שלכם וזו לטעמי הדרך הטובה ביותר לחסוך. אמר פעם אלברט איינשטיין שהכוח החזק ביותר ביקום הוא הריבית דריבית. הכוונה היא שככל שניתן לכסף שלנו לעבוד ליותר זמן, הריבית דריבית תגרום לו לצמוח בקצב מואץ. הבעיה שכשהכסף נמצא בחשבון הבנק ורואים אותו כל הזמן באינטרנט, הרבה אנשים מתפתים למכור את ההשקעות מוקדם מידי מסיבות שונות ומשונות – סגירת מינוס, שיפוץ הבית, רכישת רכב וכל מיני הוצאות שעלולות לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים שלנו בעתיד. השיטה היא לסגור את סכום חד פעמי גבוה בפוליסת חיסכון, במדיניות המתאימה לצרכים ולאופי שלכם, לעשות הוראת קבע חודשית להפקדות נוספות, ולא להתעסק בזה יותר! פשוט תתנו לכסף לעבוד עבורכם. 

זהו, מי שמעוניין שאעזור לו בפתיחת פוליסת חיסכון, מוזמן להשאיר את הפרטים בתיבה הנמצאת מתחת לסרטון ואני באופן אישי אדאג לתאום פגישה בהקדם. 

תודה והמשך יום מוצלח!