כשסוחרים במניות חשוב לדבר על כמה אלמנטים (בעיקר פסיכולוגיים) שמניסיוני כדאי מאוד לקחת בחשבון לפני שפונים למסחר במניות.

לא בטוחים שהמסחר במניות מתאים לכם?

מוזמנים לצפות בוידאו הזה שאני בטוח שיעזור לכם להחליט אם אתם בפנים או בחוץ, רוצים לקנות מניות ולא בטוחים מהן האפשרויות? צפו בוידאו הזה

מסחר במניות – טיפים חשובים

טיפ מספר 1 למסחר במניות – שנאת ההפסד

ברור לי שאני לא מחדש לכם שאנשים שונאים להפסיד זה הרי ברור. אז מה בכל זאת?
מחקרים מוכחים שאם למשקיע יש שתי מניות, על האחת הוא מורווח 20% ועל השנייה הוא מופסד 20% הוא תמיד יעדיף למכור קודם את המניה שהניבה ביצועים חיוביים, הוא פשוט שונא להפסיד, ולא רוצה למכור מניה שמפסידה. האם זהו צעד נכון? לא בהכרח.

בהחלט ייתכן שהמניה שעלתה ב-20% תמשיך לעלות והמניה שירדה ב-20% תמשיך לרדת. יתרה מכך, בעצם המכירה של המנייה המורווחת, המשקיע יקדים לשלם מס בעוד שבפועל הוא יכל למכור את המניה שירדה וליהנות ממגן מס.
מסתבר שאנשים לא אוהבים למכור בהפסד והם ממתינים שהמניה תעלה ותחזיר את ההפסד לפני שימכרו.
למה בעצם? הרי אפשר להחזיר את ההפסד על ידי השקעה במניה טובה מזו שהפסדנו עליה. הסיבה היא פסיכולוגית, אנשים לא רוצים לממש הפסדים כי כאשר הם מוכרים, הם צריכים להודות שהפסידו כסף. ואולם, אם נכון למכור את המניה עתה, אין זה משנה מה היה מחירה כשהיא נרכשה.
שחררו את זה ותדאגו לבחור את תיק המניות הטוב ביותר ללא קשר לעבר.

טיפ מספר 2 במסחר במניות – פחד ותאוות בצע

מסתבר שמניות כמו יהלומים הם מוצרי גיפן. כלומר מוצר שהביקוש אליו גדל ככל שמחירו מתייקר. הרי מתי לרוב הציבור נוהר למניות? כשהשוק בשיא או בשפל. וורן באפט אחד מהמשקיעים היותר מצליחים והמוכרים בעולם אמר שרוב האנשים מתחילים להתעניין במניות כאשר כל האחרים מתעניינים בהן. זאת בעוד שהזמן הנכון להתעניין במניה הוא כשאיש לא מתעניין בה. אי אפשר לקנות מה שפופלרי ולהצליח. את זה כאמור הוא אמר. אז כן, ברור שעדיף לקנות שכולם מפחדים כי לרוב הפחדים שלנו פשוט לא מתממשים.
תחשבו עם כמה פחדים מדומים אנו מסתובבים כל יום ולשמחתנו רובם המכריע לא מתממש. זה כמובן לא אומר שהם לא מתממשים לעיתים אבל לרוב הם לא ונקווה שהם ימשיכו להתנהג כך.

טיפ מספר 3 – אפקט העיגון

ההיבט הפסיכולוגי האחרון שאתייחס אליו הוא אפקט העיגון. מחקרים מלמדים שאנשים ירכשו או יחזיקו מניה שירדה משיאה, רק בגלל המחשבה שאם היא כבר נסחרה בשווי הזה, היא בטוח תחזור מתישהו לשווי הזה. בואו ניקח למשל את מדד הנאסד”ק בזמן פיצוץ ההייטק בשנת 2000, אז נסחר המדד בתחילת השנה באזור ה-5000 נקודות והוא סיים אותה בסביבות ה-2400 נקודות. כלומר ירידה של כ- 52%. באותו זמן היו משקיעים שחשבו שאם הנאסד”ק ירד בכ- 50% מרמה של 5000 נקודות אזי הוא בטח זול ואטרקטיבי לרכישה.
אלא שהמדד המשכיר ליפול ועשרה חודשים לאחר מכן הוא נסחר בכ-1500 נקודות, כלומר ירידה של כ-40% נוספים. האמת היא שרק לאחר כ-15 שנה חזר המדד לרמה של 5000 נקודות כך שמי שפעל על בסיס אפקט העיגון היה צריך להיעזר בהרבה סבלנות.

אלו היו כמה נקודות שחשוב להתייחס אליהן ולא ליפול לטעויות נפוצות כשסוחרים בשוק ההון.
אם אהבתם את הסרטון ואתם מעוניינים להרחיב את הידע בשוק ההון, אתם מוזמנים לצפות בתוכן נוסף באקדמיה לשוק ההון באתר של גילאון וגורדון