מכפיל רווח

מכפיל רווח עלול להטעות

מכפיל רווח הנו כלי עזר לבחירת מניות, אך עם זאת חשוב מאוד להתייחס אל מכפיל הרווח בחשדנות מסוימת, ולא להסתפק בנתון כשלעצמו כאינדיקציה בלעדית להחלטה האם שווה להשקיע בחברה כזו או אחרת. אני רוצה להציג מספר עיוותים שחיוני להכיר כשמשתמשים במכפיל רווח ככלי עזר לבחינת כדאיות השקעה במניה זו או אחרת. להלן העיוותים שקיימים בשיטת המכפיל וכיצד אני מציע להתגבר עליהם (אם טרם צפיתם, מוזמנים לצפות בסרטונים האחרים שלי בנושאי מכפיל רווח: מה זה מכפיל רווח ואיך מחשבים אותו, כיצד להשתמש נכון במכפיל רווח)

באתרי האינטרנט הכלכליים המציגים את נתוני המכפילים של החברות (כלכליסט, yahoo finance, MSN money, Capital Cube ועוד), ניתן לסנן מניות לפי פרמטרים מסוימים, ואכן אנשים רבים בוחרים לסנן את המניות כך שיקבלו רק את המניות עם מכפיל הרווח הנמוך. מדוע זה בעייתי לפעול כך?

מכפיל רווח נמוך

הסתמכות על מכפילי רווח נמוכים כאינדיקציה עיקרית לבחירת מניות הנה בעייתית מכיוון שמכפילים אלו מתעלמים מהאפשרות שרווחי החברה צפויים להשתנות בעתיד הקרוב/רחוק. לדוגמה, אולי המשקיעים מתמחרים שינוי רגולטורי שהולך לחתוך את הרווחים בענף באופן משמעותי ולכן שווי השוק של החברות כבר ירד והוריד את המכפיל? ומה אם נכנסה טכנולוגיה חדשה לאחרונה שמאיימת להקטין את רווחי החברה בעתיד? ואולי טעמי הציבור משתנים ומאכלים מסוימים שנמכרו התגלו כמזיקים לבריאות וצפויה ירידה חדה במכירות שלהם? את כל אלו לא תמצאו במכפיל שכן המכפיל לוקח בחשבון את המחיר הנוכחי של המניה חלקי הרווח למניה במהלך 12 החודשים האחרונים.

איך מתמודדים עם בעייתיות המכפיל?

הפתרון הוא להסתכל על המכפיל העתידי המסתמך על הרווחים הצפויים של החברה ב-12 חודשים הקרובים, אבל גם הוא לא תמיד מתעדכן באופן מיידי ולא תמיד פשוט לחזות אותו. מה עוד שישנם תהליכי התדרדרות במכירות שזמן ההתרחשות שלהם הוא יותר משנה. לדוגמה, חברות הסלולר בישראל, שכולנו מכירים היטב, נהגו להרוויח מעל מיליארד שקלים עד הרפורמה של כחלון, ואז בהדרגה אך בהתמדה ירדו הרווחים לכ-150 מיליון שקלים בלבד תוך חמש שנים.

מכפיל רווח לא לוקח בחשבון את מבנה ההון של החברה

מכפיל הרווח מתעלם ממבנה ההון של החברה. בואו ניקח לדוגמא שתי חברות שנסחרות במכפיל 15: לחברה א’ הון עצמי של 10% מהמאזן ו-90% התחייבויות, ואילו לחברה ב’ – 90% הון עצמי ורק 10% חוב. האם שתי החברות מגלמות סיכון דומה? הרי מספיקות שנה או שנתיים רעות וחברה א’ יכולה להיקלע לחדלות פירעון ולהימחק.

מכפיל הרווח נוטה להיות נמוך יחסית בחברות ממונפות

חברות ממנופות ביחס לענף כמעט תמיד יסחרו במכפיל רווח נמוך יותר ולכן ייראו זולות יחסית, אבל לתמחור הזול יש סיבה: המשקיעים מתמחרים את הסיכון הפיננסי הגלום ברמת מינוף גבוהה מהמקובל. אחד הפתרונות להתגבר על פערי המינוף בין החברות הוא שימוש במכפיל רווח תפעולי אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

מכפיל רווח לא לוקח בחשבון צמיחה עתידית של חברה

עיוות נוסף הוא הסתכלות על מכפיל הרווח מבלי לקחת בחשבון את הצמיחה הצפויה. בואו ניקח לדוגמה שתי חברות: חברה א’ נסחרת במכפיל רווח של 12 וצומחת בקצב של 10% בשנה וחברה ב’ נסחרת במכפיל רווח של 40 אבל צומחת בקצב של 50% בשנה? האם באמת תעדיפו את חברה א’? אינטואיטיבית לא, ויש גם מכפיל שנקרא PEG וגם אותו אציג בסרטון ממוקד שמחלק את מכפיל הרווח בקצב הצמיחה וככל שהוא יוצא נמוך יותר, כך הוא מצביע על מניה אטרקטיבית יותר לרכישה.

מכפיל רווח של אמזון

ככלל, ככול שחברה אמורה לצמוח בקצב גבוה יותר כך מכפיל הרווח שלה יהיה גבוה יותר. חברת אמזון למשל נסחרת כרגע, במועד פרסום פוסט זה לפי מכפיל רווח היסטורי של כ- 295. אז מה, המשקיעים מתכוונים באמת מתכוונים להמתין 295 שנים בכדי לראות את כספם בחזרה? ברור שלא, הם פשוט מתמחרים צמיחה גבוהה מאוד בעתיד.

מכפיל הרווח של פייסבוק

דוגמה מדהימה נוספת היא מניית פייסבוק שהונפקה לפי שווקי של לפי 104 מיליארד דולר כשהרווח הנקי שלה בשנת 2012, לפני ההנפקה, עמד על 32 מיליון דולר בלבד – מכפיל של 3,250! אלא ששנה לאחר מכן, בשנת 2013 כבר צמח הרווח הנקי לכ-1.5 מיליארד דולר ובשנת 2015 זינקו רווחיה של פייסבוק ל- כ-3.7 מיליארד דולר ונכון למועד פרסום פוסט זה, נסחרת המניה לפי מכפיל רווח זעום של 71 שנים בלבד. אגב, המכפיל העתידי עומד על כ-27 שנים מה שמלמד על צפי להמשך צמיחה חזקה גם בשנה הבאה. בהקשר זה אציין שככל שמניה נסחרת במכפיל רווח גבוה יותר, מתוך ציפייה של המשקיעים לצמיחה מהירה, כך פוטנציאל הנזק בהינתן אכזבה מקצב הצמיחה, גדול יותר.

שיטת מכפיל הרווח – חסרונות נוספים

לשיטת המכפיל עוד חסרונות רבים כמו למשל קושי להשוות בין חברות מענפים שונים, שכן ענפים שונים מתאפיינים במכפילי רווח שונים שנגזרים בין השאר מקצבי הצמיחה, המינוף והתשואה שמקובלים בענף. בנוסף, הסתכלות על מכפיל בלבד יכולה להוביל אותנו לרכישת חברות קטנות מאוד עם מסחר דליל בבורסה כך שייתכן ונתקשה מאוד לצאת מההשקעה במחיר הוגן. חסרונות נוספים הם היעדר התייחסות לדיבידנדים, לתזרים המזומנים, רווחים/הפסדים חד פעמיים, השפעת רמת ההשקעות הנדרש לחברה ועוד.

אם אתם מתעניינים במידע אודות איך להשתמש נכון בשיטת המכפיל על מנת להתגבר על חלק מחסרונותיו, הפוסט הזה ועוד אחרים וחשובים נמצאים באזור המניות תחת תפריט האקדמיה לשוק ההון באתר.