במשך שנים ארוכות כיהן דרור גילאון בתפקידים בכירים בבתי ההשקעות המובילים בישראל. כיום, עם ניסיון של 15 שנה בניהול מיליארדי שקלים והיכרות עמוקה עם האינטרסים של המערכת הפיננסית, הוא מתאים ללקוחותיו תוכנית השקעות מכוונת יעדים אשר משלבת כלים מתקדמים שבתי ההשקעות והבנקים מתקשים לספק. התוצאה – פוטנציאל רווח גבוה יותר, סיכון נמוך יותר ועתיד כלכלי בטוח יותר

ד’, בן 63, נשוי + שלושה, סבא לשתי בנות וחובב ספורט וותיק, עדיין עובד בשיא המרץ. הוא אומנם טייס לשעבר אבל כיום הוא עסוק בניהול החברה שהקים לאחר שפרש מחיל האוויר. ד’ מושך מהחברה שכר ובדיבדנדים של כ-800 אלף שקלים בשנה. בנוסף הוא צבר כשבעה מיליון שקלים שנוהלו במספר תוכניות שנחשבו בעיניו בטוחות יחסית. התוכניות הן קופת גמל לפי תיקון 190, תיק מנוהל בבית השקעות, תיק מיועץ בבנק ושתי קרנות השתלמות.

בחודש יוני, הוא נכח בכנס השקעות שקיים דרור בבית ציוני אמריקה בתל אביב וכל תפיסת עולם ניהול ההשקעות שלו השתנתה. “כששמעתי את דרור, פתאום הבנתי שהכסף הזה, שעבדתי כל כך קשה בכדי שייתן לי את החופש הכלכלי בזמן הפרישה, חשוף לגמרי לגחמותיה של הבורסה, ולכן הוא עלול להיחתך באופן משמעותי בעת משבר בשוק ההון. אם זה יקרה, לא רק שהחופש שלי יפגע, אלא שגם היכולת שלי לתמוך בילדיי ונכדותיי, יעמוד בסכנה, ואת זה לא הייתי מוכן לקבל”.

כאיש שלא משאיר משימות פתוחות, פנה ד’ לדרור גילאון – מומחה השקעות ומתכנן פיננסי אישי למשפחות בעלות הון פיננסי של מיליון שקלים ומעלה, שעד שנת 2017 כיהן כמנכ”ל משותף בבית ההשקעות מנורה מבטחים, ובעל וותק בשוק ההון מאז שנת 2002 (כשהתחיל את הקריירה בחברת ניהול תיקי ההשקעות של אקסלנס).

אשליה של פיזור וביטחון

התברר שהיו לו ארבעה מיליון שקלים בקופת גמל לפי תיקון 190 באחד מבתי ההשקעות הגדולים, מיליון שקלים נוספים בקרנות ההשתלמות של אותו בית השקעות, מיליון שקלים בניהול תיקים בבית השקעות אחר ועוד כמיליון שקלים שנוהלו בבנק בעזרת יועץ ההשקעות”, מספר גילאון (42). המכנה המשותף של כל השקעותיו היה תלות גבוהה מאוד בשוק ההון, ולכן מדובר בתיק מסוכן שאינו מתאים ליעדים ולצרכים של ד’. “ישנם מצבים בהם שילוב של ירידות במניות ובאיגרות החוב עלול להוביל להפסד מאוד משמעותי. בסכומים כאלו מדובר על הרבה מאוד כסף שיכול להיעלם במקום לתמוך ברמת חיים גבוהה ולשמש כמקור לעזרה לילדים ולנכדים.”

הדבר הראשון שעשיתי עבורו היה פתיחת שתי קופת גמל בניהול אישי (IRA) לשם הוא רכש מכשירי השקעה שמתאפיינים בפוטנציאל רווח גבוה משוק ההון, אך במתאם נמוך אליו. היתרון של קופות הגמל בניהול אישי הוא באפשרות לרכוש בהן קרנות אלטרנטיביות, תוך כדי ניצול הטבות מס המאפיינות קופות גמל וקרנות השתלמות.

איך אפשר להימנע מהשקעות בשוק ההון, חוץ מהשקעה בדירה שגם שם המחירים גבוהים והתשואות נמוכות?

ישנם מכשירי השקעה שמיועדים לעשירון העליון ואשר מתמחים בנכסים בעלי פוטנציאל רווח גבוה או דומה לשוק ההון, רק במתאם נמוך אליו. זה אומר שגם כששוק ההון יורד, השקעות אלו מסוגלות לספק תשואה חיובית.

כך למשל, בירידות החדות של הרבעון האחרון של 2018, התיק של ד’ הכיל כבר כ-35% נכסים אלטרנטיביים כאלו. זה אומר שסכום של כ-2.5 מיליון שקלים שיכל לאבד כ- 4% באותה תקופה, עלה בכ- 2.5%. מדובר בפער של כ- 160,000 שקלים תוך רבעון!

האם תוכל לספק דוגמא לנכסים/קרנות כאלו?

ישנן די הרבה דוגמאות וחשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של כל מכשיר ולהתאים אותו למשקיע. באופן כללי, אני מדבר על תחומים כמו מרכזים סיעודיים, חוות שרתים, ביטוחים כנגד אסונות טבע, מרכזים רפואיים, כבישי אגרה, תחנות כוח, מרכזים לוגיסטיים ועוד. השקעות אלו נועדו לספק ללקוחות תזרים מזומנים חיובי, באופן שאינו תלוי בנעשה בשוק ההון.

גם חלק ממכשירי ה- P2P (הלוואות חברתיות) יכולים להניב תשואות במתאם נמוך לשוק ההון, ובחלקם גם יש ביטחונות מלאים כנגד כל הלוואה.

כיצד ייתכן שמרבית הציבור לא מכיר את המכשירים האלו?

הציבור לא מכיר מכיוון שלרוב הוא מקבל ייעוץ מהבנקים שלהם אין אינטרס לחשוף אותו למכשירי השקעה שיגרמו לו להוציא מהם את הכסף. גם בתי ההשקעות מתפרנסים בעיקר ממוצרים כמו ניהול תיקים וקרנות נאמנות ולכן לא מנדבים מידע בנושא. זוהי גם הסיבה שלעיתים אני נתקל בלקוחות שעוברים שימור אגרסיבי הכולל הפחדות ובסוף הם נשארים חשופים לגמרי לשוק ההון וזו טעות שעולה להם ביוקר. לצערי, אותם אנשים קצת מפספסים ש”היועץ” שלהם לא באמת דואג להם אלא לגוף הפיננסי המשומן שעבורו הם עובדים.

“אני נהנה לעזור לאנשים למקסם רווחים ולהגשים את העתיד הכלכלי שחלמו עליו”

כשגילאון מזכיר את שוק ההון, הוא יודע על מה הוא מדבר: עד 2017 היה גילאון מנכ”ל משותף בבית ההשקעות של מנורה מבטחים, ולפני כן כיהן כסמנכ”ל השקעות בחברת קרנות הנאמנות של החברה. בתפקידים מרכזיים אלה ניהל השקעות בגובה של עד כ-13 מיליארד שקלים.

“כשבית ההשקעות שעבדתי בו נמכר, הגיע הזמן המושלם להגשים את החזון שלי: לעזור לאנשים למקסם את הרווחים שלהם ולהצליח לחיות טוב לא רק כשהם צעירים ומרוויחים יפה – אלא גם כשייצאו לפנסיה. נמאס לי לראות כיצד אנשים שעבדו כל כך קשה בכדי להשיג את הכסף שלהם, מוכנסים למודלים אוטומטיים שלא מתייחסים לצרכים האמתיים שלהם כמשפחה”, הוא מסכם.