הבנקים פועלים ומזרחי טפחות משלימים בימים אלו הנפקות ענק של כשישה מיליארד שקלים באיגרות חוב ברמת פיקדון. מדובר בהנפקות הגדולות ביותר מפי שניים מההנפקות החודשיות שממשלת ישראל נוהגת להנפיק בשנים האחרונות. בפוסט הנוכחי אסביר למה אני חושב שגיוסי האג”ח עשויים לייקר את הריבית על המשכנתא ולמה הבנקים מוכנים לשלם לכם יותר על איגרות חוב ביחס לפיקדונות המסורתיים בבנק.

מרווח אשראי בנקים

הביקוש להלוואות, בעיקר לנדל”ן, נמצא במגמת עלייה והבנקים צריכים מקורות בכדי לעמוד בביקוש. ב-12 חודשים האחרונים גדל היקף המשכנתאות המצרפי בכ-9% וזה לא שלפני זה היקף המשכנתאות היה ברמה נמוכה. ניתן לומר שמאז התחיל עידן הריבית הנמוכה בשנת 2008, היקף המשכנתאות עולה בקצב מהיר. הבנקים שמספקים את הכסף לנוטלי המשכנתאות צריכים להתממן כי אחרת לא יהיה מה לתת ואתם יודעים, בסוף כל אחד יכול לתת רק את מה שיש לו. הדרך הזולה ביותר מבחינתם להשיג כסף היא לשכנע את הציבור להפקיד בתוכניות חיסכון ופיקדונות. המודל הוא פשוט, משלמים מעט על הפיקדונות וגובים ריבית גבוהה יותר על המשכנתאות או על הלוואות אחרות. זה נקרא מרווח אשראי והוא המודל העסקי הבסיסי של הבנקים.

אנשים מוכנים להסתפק בריבית נמוכה יחסית בתמורה לתחושת הביטחון והיציבות שמקנה הבנק. אלא שגם לציבור יש איזשהו גבול שכן הריבית האפסית מייתרת את הצורך והחשק לסגור את הכסף בפיקדון או תוכנית חסכון. על פי בנק ישראל שווי המזומנים ופיקדונות העו”ש המצרפיים (M1) עלו ב-12 חודשים האחרונים בכ-40% ולהערכתי, זוהי תוצאה ישירה של הריבית האפסית שיכולים הבנקים להעניק על פיקדונות. בכדי שהבנקים יוכלו להמשיך ולספק את המשכנתאות הנחשקות, הם צריכים כסף ולכן שוק ההון מהווה תחליף טבעי לפיקדונות ותוכניות החיסכון של הציבור.

מה גורם לעליית הריבית על משכנתאות?

אלא שניהול הכסף הגדול בשוק ההון לא מתבצע על ידי ציבור בעל ידע ויכולות פיננסיות מוגבלות אלא על ידי גופים מוסדיים עם מנהלי השקעות מנוסים ואלו דורשים ריביות גבוהות יותר מהבנקים אז אם הבנקים משלמים ריבית גבוהה יותר על הכסף שהם מגייסים, סביר להניח שהם יגלגלו את התוספת הזו לעבר נוטלי המשכנתאות. זוהי גם אחת הסיבות לכך שלמרות ירידת התשואות באפיק הממשלתי, בעיקר בטווחים הארוכים, הבנקים דווקא העלו לאחרונה את הריביות הנדרשות על המשכנתאות. יש לכך עוד סיבות כמו: שחיקה במרווחי האשראי באופן כללי, הרי הריבית במשק היא 0.1% בלבד. מכאן שהבנקים יכולים לתת על פיקדונות מינימום 0%. כלומר, עשירית אחוז פחות מאשר ריבית בנק ישראל.

אם הרבית במשק הייתה גבוהה יותר, למשל 3%, סביר שהבנקים היו שומרים לעצמם מרווח גבוה יותר ונותנים למרבית הלקוחות ריבית של כ-1.5% ואולי אפילו פחות. את השחיקה הזו, הבנקים מגלגלים ללקוחות באמצעות ייקור מחיר ההלוואות והמשכנתאות. אני רוצה לציין לסיום שהאג”ח המונפקות הן ברמת פיקדון, כלומר הן בדרגת הנשייה הבכירה ביותר ואינן תורמות לשיפור יחס הלימות ההון של הבנקים. זאת בניגוד למכשירי הקוקו שהופכים לפופולאריים וכן מגדילים לבנק את יחס הלימות ההון. מכשירים אלו אומנם מגלמים תשואה לפדיון גבוהה יותר אך נחשבים למסוכנים יותר, לדוגמא מכשירי קוקו COCO.

מי מכם שעוד לא קיבל את המדריך המיוחד שלי לשיפור הידע וההון הפיננסי בשלושה צעדים, מוזמן להכניס את הפרטים שלו בתיבה מתחת ולקבל ממני 3 סרטונים הדרכה משמעותיים בחינם.