מעגל הפקת המזומנים הוא אחד התוצרים החשובים בניתוח יחסי היעילות התפעולית של הפירמה והוא מאפשר לנו לדעת כמה זמן לוקח לחברה להפוך את ההשקעה שלה במלאי ובתשומות למזומנים.

הנוסחה לחישוב מעגל הפקת המזומנים

מעגל הפקת המזומנים = ימי ספקים – ימי לקוחות + ימי מלאי.

דוגמה למעגל הפקת המזומנים בפועל

בואו נניח שהחלטנו לפתוח חברה המייבאת מוצרים לבית מסין ומוכרת אותם לחניות המתמחות לכך בישראל, אתם יודעים רשתות do it yourself כמו ACE ואחרות. במקרה כזה, נצטרף להזמין את המוצרים מסין ואז יהיה לנו מלאי. כל הכבוד עשינו את הצעד הראשון, עכשיו צריכים גם למכור את המלאי ובואו נגיד שזה ייקח לנו 60 ימים בממוצע, כולל השינוע לישראל. אז האם אחרי המכירה קיבלנו את הכסף? לא…

ממתי לקוחות כאלו משלמים במזומן? לרוב ישלמו שוטף פלוס, 30,60, 90 וכדומה. בואו נניח שאתנו הם מתנהלים בסדר יחסית ומעבירים את הכסף לחשבון הבנק תוך 40 ימים בממוצע.מכאן שממועד רכישת המלאי ועד למועד שהכסף התקבל בפועל חלפו כבר 100 ימים אבל רגע, מה עם הספקים? האם הם יסכימו להמתין את כל התקופה הזו עד שנמכור ונקבל את הכסף? אותם זה לא מעניין, הם סיפקו סחורה ולכן ירצו את התמורה שלהם, נניח תוך 30 ימים.

במקרה כזה קל להבין שיש לנו בעיה קטנה, הצמיחה שלנו במכירות מחייבת אותנו לרתק הון למשך 70 ימים. מאה ימים עד שמקבלים את הכסף פחות שלושים הימים עד שמשלמים ללקוחות.

ההון המרותק יכול להגיע משני מקורות, הראשון הוא אשראי, מה שאומר שנאלץ לשלם ריבית, מה שיוריד לנו את הרווחים. המקור השני הוא הון עצמי, כסף שנמצא בתוך החברה וגם זה לא טוב. הרי אם הכסף לא היה תקוע במלאי ובאשראי שנתנו ללקוחות הוא יוכל היה לשמש אותנו להרחבת העסק, החזר הלוואות, דיבידנדים ובחברות ציבוריות גם לרכישה עצמית של מניות.

כיצד ניתן לשפר את מעגל הפקת המזומנים?

הדוגמה שעשינו המחישה היטב שבמרבית המקרים נרצה לראות את מעגל הפקת המזומנים מתכווץ. הדרך לעשות את זה עוברת בשיפור היעילות התפעולית לאורך השרשרת של המעגל.

ניהול יעיל יותר של ימי המלאי כך שיהיו מעטים יותר, אך לא יותר מידי כי אז החברה עלולה לאבד הזדמנות מכירה גדולות בשל מחסור בסחורה. גם את הגבייה מהלקוחות ניתן לייעל ולדרוש את הכסף סמוך יותר למועד המכירה, כלומר להקטין את ימי הלקוחות. גם כאן צריך למצוא את האיזון בין גבייה מהירה ובין מתן תנאי תשלום שיאפשרו ללקוחות להמשיך לרכוש מהחברה אחרת הם עלולים לעבור למתחרים או לא לעמוד בעול הפיננסי.

המקום השלישי שניתן לטפל בו הוא ימי ספקים שאותם תרצה החברה להגדיל כך שיעבור יותר זמן בין ביצוע ההזמנה וקבלת הסחורה ועד העברת התשלום בפועל.כמובן שכדאי לעשות את זה בתיאום עם הספקים ולא על ידי פיגור בתשלומים כי אחרת הם יכולים להקשיח את תנאי האשראי ו/או לדרוש תשלום במזומן במועד העברת הסחורה.בעיקרון, ככל שחברה מזמינה סחורה בהיקפים גדולים יותר ויש לה היסטוריית תשלומים אמינה, כך קל לה יותר להגדיל את אשראי הספקים שלה, בתנאי אחד, שהיה תבקש!

כיצד משתמשים במעגל הפקת המזומנים בניתוח חברה

הדבר הראשוני שכדאי לעשות הוא לנתח את המגמות של מעגל הפקת המזומנים ולהשוות לתקופות קודמות ולחברות מתחרות. נרצה לראות שהמספר בחברה הנבדקת נמוך או דומה לחברות המתחרות.

בנוסף, כדאי להשוות את המגמות ביחס לצד ניתוח הרווחיות הגולמית. כך למשל, ירידה במעגל הפקת המזומנים במקביל לשחיקה ברווחיות הגולמית, עלולה להעיד על פגיעה במיצוב העסקי של החברה, מה שאילץ אותה להוריד מחירים בכדי למכור.

מאידך, אם מעגל הפקת המזומנים מתכווץ ובמקביל הרווחיות בגולמית עולה, זה עשוי להעיד על שיפור במיצוב החברה בשוק ועל ניהול איכותי יותר של המלאי, גביית הכסף מהלקוחות ו/או התשלום לספקים.

לסיכום, מעגל הפקת המזומנים מספק את התמונה המלאה ליכולת החברה להמרת המלאי והתשומות למזומן והוא מורכב משימוש בימי המלאי, ימי הלקוחות וימי הספקים שמופיעים לכם בסרטונים נפרדים באתר.

לסרטונים ופוסטים נוספים כנסו לאקדמיה לשוק ההון של גילאון וגורדון