ניהול תיקים או פוליסת חיסכון ? 

מטרת המאמר הנוכחי היא לענות על ההתלבטות שקיימת אצל משקיעים רבים, האם להשקעה בניהול תיקים או פוליסת חיסכון? אם יש לכם תיק ניירות ערך המנוהל על ידי מנהל תיקים בבית השקעות ואתם לא ממש מרוצים מהתשואות שייצרו לכם? התחושות שלכם כנראה נכונות.

במהלך הקריאה או הצפייה בסרטון תראו מדוע ניהול תיקים הוא שירות נחמד מבחינה פסיכולוגית אבל נחות ביחס לפוליסות החיסכון שהפכו בשנים האחרונות לאחד ממכשירי ההשקעה המבוקשים על ידי בעלי ההון בישראל.

פוליסות החיסכון מנצחות את שירות ניהול התיקים

מעל 262 מיליארד שקלים נוהלו בשנת 2016 בחברות ניהול התיקים בישראל. מדובר בשירות מסורתי שהוצג בעבר כסוג של פרימיום ואשר יועד ללקוחות מובחרים ובעלי הון פנוי של 500 אלף שקלים ומעלה. אולם, אם יצא לכם להשתמש בשירות “היוקרתי” של בית ההשקעות בוודאי הסתובבתם עם תחושת בטן חמוצה לגבי התשואות שהניב לכם תיק ההשקעות. בשנים האחרונות נתקלתי בלא מעט אנשים ששאלו את עצמם כיצד ייתכן שהבורסה עולה והתשואות שהניבו להם מנהלי התיקים כמעט תמיד היו נמוכות מהציפיות שלהם ומאלטרנטיבות ההשקעה האחרות. אז ראשית, אתם יודעים מה אומרים על תחושות, קשה להתווכח איתן,בטח אם הן נכונות. אם נסתכל על פוליסות החיסכון שמהוות מכשיר השקעה אלטרנטיבי מבחינת סגנון ההשקעה והנזילות נראה שהן הניבו דווקא תשואות יפות מאוד. כך למשל נכון לאפריל 2017 הניבו פוליסות החיסכון הכלליות תשואה ממוצעת של 7.2% ב-12 החודשים האחרונים. אני נוטה להאמין שאם תבדקו כמה תיק ההשקעות המנוהל שלכם הניב באותה תקופה תגדלו הפרשים משמעותיים ביותר. אבל עודף התשואה של פוליסות החיסכון לא הסתכם רק בשנה אחת. בשלוש השנים שהסתיימו באפריל 17 (הנתונים הזמינים האחרונים בעת כתיבת שורות אלו) הניבו פוליסות החיסכון תשואה מצטברת ממוצעת של כ-11.5% ובחמש השנים האחרונות כ-35%.

טבלה 1: ביצועי פוליסות החיסכון


* נכון לאפריל 2017

מכאן שלגבי השאלה ניהול תיקים או פוליסת חיסכון, ניתן לראות שמבחינת התשואות, פוליסות החיסכון מנצחות ובגדול.

הסיבות שהופכות את ניהול התיקים למוצר נחות ביחס לפוליסות החיסכון

כעת נשאלת השאלה מדוע מנהל התיקים שלכם משתרך מאחור כשמדובר בכם, לקוחות מובחרים שלו. להערכתי הסיבה היא שניהול תיקים הוא פשוט מוצר נחות ביחס לפוליסות החיסכון ולמנהל התיקים שלכם שעושה הכי טוב שהוא יכול, אין את הכלים לנצח את פוליסות החיסכון, בטח לא לאורך זמן. להלן כמה מהגורמים שהופכים את שירות ניהול התיקים לנחות ביחס לפוליסות החיסכון.

מנהל התיקים אינו יכול להשקיע בנכסים לא סחירים

מדובר באפשרויות השקעה חשובות כמו למשל נדל”ן מניב,הלוואות פרטיות, קרנות Private Equity וקרנות גידור. אפיקים אלו מגלמים תשואות גבוהות יחסית למרבית הנכסים הנסחרים בבורסה ויתרה מכך הם בכלל מקטינים את החשיפה לשוק ההון. אחד המפתחות החשובים בניהול כסף הוא לדאוג לכך שלא כל הביצים יהיו בסל אחד.

גם מנהלי התיקים מבינים זאת ולכן הם משקיעים באפיקים מגוונים, אלא שהמאפיין של כל האפיקים האלו שכולם ניירות ערך החשופים בבורסה. בשעת משבר הציבור נוטה להיכנס לפאניקה וכשכולם מושכים את הכסף שלהם, מרבית האפיקים נוטים לרדת. שילוב של נכסים לא סחירים מאפשר להגדיל את תוחלת הרווח תוך כדי הקטנת הסיכון.

עלויות – הסיבה השנייה לנחיתות של ניהול התיקים מול פוליסות החיסכון

לא משנה מהם דמי הניהול שהגדרתם מול מנהל התיקים, סביר מאוד שאתם משלמים יותר. מי שמסתכל על הדוחות שהוא מקבל מבית ההשקעות רואה שבנוסף לדמי הניהול הרגילים, הוא משלם גם עמלות נוספות, למשל:

  • עמלת קניה מכירה על ניירות ערך – ברוב המקרים של כ-0.2% לעסקה.
  • דמי ניהול בגין קרנות נאמנות של הבית – בתוך קרנות הנאמנות שמנוהלות על ידי בית ההשקעות גלומים דמי ניהול שכמעט תמיד יהיו גבוהים מאלו שסגרו אתכם מראש.
  • דמי משמרת שגובה הבנק – לרוב כ- 0.15%.

כתוצאה מכך, העלות הכוללת של ניהול התיק מתייקרת באופן משמעותי ומכרסמת לכם בתשואה. בפוליסות חיסכון אתם משלמים דמי ניהול אבל אין לכם דמי משמרת, עמלות קניה/מכירה ואין לכם עלויות שמסתתרות במוצרים אחרים של בית ההשקעות כמו למשל קרנות נאמנות. בשורה התחתונה, במרבית המקרים אתם תשלמו פחות על פוליסת חיסכון מאשר על ניהול תיקים.

תשלומי המס – עוד יתרון גדול של פוליסות החיסכון

בעוד שבניהול תיקים בכל פעם שמנהל התיקים מוכר נייר ערך נוצר אירוע מס, בפוליסת חיסכון ניתן למכור ניירות ולעבור בין מסלולי השקעה ללא אירוע מס. דחיית המס משאירה את תיק ההשקעות שלכם עם יותר נכסים ומאפשרת ליותר כסף לעבוד עבורכם לאורך זמן. כך יוצא שבסופו של דבר שווי תיק ההשקעות שלכם אמור להיות גדול יותר. להרחבה בנושא ראו סרטון בשם המחשה מספרית ליתרון מספר 1 של פוליסת חיסכון.

פיזור סיכונים נחות בניהול תיקים לעומת פוליסות חיסכון הנקודה האחרונה שאציין במאמר זה היא שברוב המקרים מנהלי השקעות מתקשים ליצור פיזור מספק ללקוחות, זאת למעט בתיקים גדולים במיוחד של עשרה מיליון שקלים ומעלה. כך למשל, חלק מלקוחות ניהול התיקים נפגעו באופן משמעותי כשאיגרות חוב של חברות כמו דלק נדל”ן, אפריקה ישראל, אלביט הדמיה וסקיילקס הגיעו לחדות פירעון. אני באופן אישי ראיתי תיקי השקעות בהן החזיקו מנהלי התיקים, ואגב גם יועצי ההשקעות בבנקים, 3% עד 5% בלפחות כמה מניירות אלו. אני לא רושם את זה בכדי להקניט את מנהלי התיקים ואת יועצי ההשקעות, באותה תקופה זה נראה לגיטימי כי הן נסחרו בדירוגי השקעה גבוהים וכאמור קשה ליצור פיזור בתיק השקעות פרטי. 

רק בכדי לסבר את האוזן, מנהלי השקעות בתיקים מוסדיים החזיקו בערך 0.2% בכל איגרת חוב מסוג זה. אתם בטח מבינים את ההבדלים בהשפעה על התשואה בין תיק שמחזיק ב-5% באג”ח שקורסת, לתיק שמחזיק 0.2% בלבד באותה איגרת. 

ניהול תיקים או פוליסת חיסכון ?פוליסות חיסכון בנוקאאוט!

בשורה התחתונה, אם אתם מתלבטים מהי הדרך העדיפה לניהול הכסף שלכם, ניהול תיקים או פוליסת חיסכון? אני מקווה שכעת התשובה ברורה. אתם מחפשים יתרון השקעתי ולא פסיכולוגי בכדי להשביח את תיק ההשקעות שלכם אזי נראה שהיתרונות המובהקים של פוליסות החיסכון הופכים אותם לאופציה עדיפה על פני שירות ניהול התיקים.

מכשירים עדיפים נוספים הם קופת גמל להשקעה ו/או לפי תיקון 190 עליהם אני מדבר בסרטונים נפרדים.