גילאון וגורדון

פרק 60 – על קו פרשת המים: החלטות גורליות בכלכלה העולמית והישראלית

השווקים הפיננסיים נמצאים במצב מורכב והם מושפעים ממספר גורמים משמעותיים: החשש מהאטה בכלכלה האמריקאית, הציפיות להורדת ריבית בארה”ב, השינוי במדיניות המוניטרית ביפן, המתיחות הגיאופוליטית העולמית, והמצב המורכב במזרח התיכון.
כל אלה מעצבים את הסביבה הכלכלית והפיננסית שבה אנו פועלים ואת החשיבות של אותן החלטות גורליות בכלכלה הגלובלית בכלל והישראלית בפרט.

נושאי הדיון המרכזיים בפרק:

אפקט הפרפר של יפן:

השפעה גלובלית מהחלטה מקומית
שוחחנו בפרק על ההשפעה של העלאת הריבית ביפן, מדוע הייתה חריגה ומדוע השפיעה בצורה כה משמעותית על השווקים העולמיים ומטבעות הקריפטו. הירידה בבורסה היפנית הייתה העוצמתית ביותר מאז יום שני השחור ב-1987.

בפרק הסברנו מדוע העלאת הריבית המפתיעה ביפן גרמה למשקיעים לסגור במהירות עסקאות “קרי טרייד” בין מטבעות. היקף עסקאות ה”קרי טרייד” ביין יפני מוערך במאות מיליארדי דולרים, וסגירתן גרמה לטלטלות בשווקים הגלובליים.

ארצות הברית: על סף מיתון?

שוחחנו על פרסום נתוני התעסוקה האחרונים בארה”ב שאכן מדאיגים, עם עלייה בשיעור האבטלה ל-4.3% והאטה בקצב יצירת המשרות. עם זאת, הכלכלה האמריקאית עדיין מראה סימני חוסן בתחומים אחרים, כמו צמיחת התמ”ג של 2.8% ברבעון השני. ההערכה שלנו היא שאנו עדים להאטה מתונה ולא למיתון עמוק, אך הסיכון ל”נחיתה קשה” עדיין קיים.

תחזיות להורדות ריבית

משקיעים וכלכלנים רבים צופים כי הפדרל ריזרב יתחיל בסדרת הורדות ריבית כבר בספטמבר הקרוב, השוק מגלם 4 (!!) הורדות ריבית כבר בשנה זו.
הסברנו כי הפער בין תחזיות השוק לאלו של הפד נובע מפרשנות שונה של הנתונים הכלכליים. השוק מתמקד בסימני החולשה בכלכלה ומצפה להורדות ריבית מהירות כדי למנוע מיתון. הפד, מצדו, עדיין מודאג מהאינפלציה ומעדיף גישה זהירה יותר. הסכמנו כי סביר להניח שהאמת נמצאת באמצע, כאשר הפד עשוי להתחיל בהורדות ריבית ב-2024, אך בקצב איטי יותר ממה שהשוק מצפה כרגע.

השפעת הורדת הריבית על השוקים:

קיימנו דיון בו הצגנו כיצד החלטות הבנקים המרכזיים צפויות להשפיע משמעותית על השווקים:

  1. אג”ח: הורדות ריבית צפויות להוביל לעליית מחירי האג”ח ולירידת תשואותיהן. מזכירים שקיימנו פרק מיוחד וממוקד על איגרות חוב ואנו ממליצים מאד לצפות בו.
  2. מניות: מדיניות מוניטרית מרחיבה יותר עשויה לתמוך במחירי המניות, במיוחד במגזרים הרגישים לריבית.
  3. מטבעות: שינויים בפערי הריביות בין מדינות ישפיעו על שערי החליפין.
  4. תנודתיות: צפויה להיות גבוהה יותר סביב החלטות ריבית משמעותיות.

המצב הכלכלי המורכב בישראל
אין ספק כי הפסקת הלחימה ועסקת חטופים תתן לשוק אפשרות לעלות בחדות ולצמצם את הפער של למעלה מ-20% שנפתח בשנה וחצי האחרונות ממדדי המניות הגלובליים. נראה כי גם השקל עתיד להתחזק בצורה משמעותית.
אך האם הפסקת הלחימה תספיק? ישראל מתמודדת עם אתגרים כלכליים משמעותיים, כאשר החלטות גורליות בכלכלה נדרשות בדחיפות:

  • גירעון הולך וגדל, העומד כעת על 8.1% מהתוצר: נתון מדאיג המעיד על חוסר איזון פיסקלי ומעלה חששות לגבי יציבות הכלכלה בטווח הארוך.
  • לחצים אינפלציוניים מתמשכים: המשק הישראלי חווה עליות מחירים מתמשכות בתחומים רבים, מה שמכביד על משקי הבית.
  • השפעות כלכליות של המצב הביטחוני המתמשך: המתיחות הביטחונית משפיעה על הכלכלה הישראלית במגוון דרכים, מהגדלת הוצאות הביטחון ועד להשפעה על תיירות והשקעות זרות.

עוד שוחחנו על הצורך בתקציב אחראי לשנת 2025, שכרגע לא נראה שיאושר בקרוב. במידה וכך יהיה, שוב עולה חשש מהורדת דירוג האשראי נוספת.
הזכרנו כי הגירעון הגדל עלול להשפיע על עלויות המימון של המדינה.
למרות האתגרים, שוק ההון הישראלי מפגין חוסן מסוים, עם ביצועים טובים יחסית של מדד ת”א 125 והיחלשות הדולר מול השקל בשבוע האחרון.

הזדמנויות השקעה בעידן של אי-ודאות

בסיום הפרק, נסינו לתת כלים ותובנות למאזינים ולצופים בתקופה של החלטות גורליות בכלכלה ואי-ודאות גלובלית. סקרנו את הדילמות הבאות:

  1. בחינת התשואות הגלומות במניות ובאג”ח: בחנו את התשואות הפוטנציאליות אל מול הסיכונים בכל אפיק השקעה.
  2. הצגנו את דעתנו לגבי ההשפעות הגיאופוליטיות על מחירי הנפט והאינפלציה העולמית.
  3. הדגשנו את חשיבות התאמת תיק ההשקעות לרמת הסיכון האישית ולמטרות הפיננסיות, תוך התחשבות במצב השוק המשתנה.

הפרק הסתיים בתובנה כי אנו עדים לתקופה מאתגרת ומרתקת בכלכלה העולמית והמקומית, וכי אין ספק שהחלטות גורליות בכלכלה שיתקבלו בחודשים הקרובים יעצבו את המציאות הכלכלית שלנו לשנים קדימה.

ציינו, כי חשוב להישאר מעודכנים, לנתח את המגמות בקפידה ולהתאים את אסטרטגיות ההשקעה בהתאם. בעידן של אי-ודאות, ידע, גמישות ותכנון לטווח ארוך הם המפתחות להצלחה פיננסית.

הפרק המלא של הפודקאסט זמין להאזנה באתר שלנו ובפלטפורמות הפודקאסט המובילות. אנו מזמינים אתכם להאזין, לשתף את הפרק עם חברים ומשפחה, ולהצטרף לקהילה שלנו לקבלת עדכונים על פרקים חדשים.
תודה שהאזנתם, ונתראה בפרק הבא!

הנושאים בהם נעסוק:

  • אפקט הפרפר של יפן: כיצד שינוי קטן בריבית היפנית השפיע על שווקי המניות והקריפטו העולמיים
  • האם ארה”ב בדרך למיתון? ניתוח נתוני התעסוקה האחרונים
  • תחזיות להורדות ריבית בארה”ב ובעולם והשפעתן על השווקים
  • המצב הכלכלי המורכב בישראל: גירעון, אינפלציה והשפעות המלחמה
  • הזדמנויות השקעה בשוקי המניות והאג”ח

האזינו דרך פלטפורמת השמע המועדפת עליכם

Scroll to Top
דילוג לתוכן