מה ניתן להבין מהחלטת הריבית באירופה

מריו דראגי, יו”ר הבנק האירופאי המרכזי, עמד בפרשת דרכים עם תוכנית רכישות האג”ח שלו.
אני מזכיר שהבנק האירופאי מדפיס כ-80 מיליארד אירו כל חודש ואיתם הוא רוכש איגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות באירופה. אלא שהתוכנית הזו מסתיימת במרץ והמשקיעים חיכו בציפייה גדולה לראות האם הוא יאריך אותה או יותר נכון באיזו צורה הוא יאריך אותה.
בסופו של דבר החליט הבנק המרכזי של אירופה להאריך את התוכנית עד סוף דצמבר 2017 תוך כדי הקטנת היקף הרכישות ל-60 מיליארד אירו, במקום 80.
המשקיעים שגם כך משוכנעים שאנחנו בשלהי עידן ההרחבות המונטיאריות הקיצוניות ראו רק דבר אחד מול העיניים וזה המושג TAPERING, כלומר צמצום היקף הרכישות.
מבחינתם זוהי עדות נוספת לכך שהכלכלה העולמית עולה על פסים חיוביים.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר מכן, ניסה דרגי להסביר בכל כוחו שלא מדובר בצמצום ושצריך להתמקד בהארכת תוכנית הרכישות לסוף דצמבר 2017. בנוסף, הדגיש דראגי כי הסיכונים לדפלציה, שהיו רלוונטיים במרץ כאשר הוחלט על הגדלת היקף הרכישות משישים מיליארד אירו בחודש לשמונים מיליארד, נחלשו משמעותית ולכן אפשר לחזור לתוכנית המקורית. אולם את המשקיעים עניין רק דבר אחד – צמצום רכישות איגרות החוב בעשרים מיליארד אירו בחודש.

ציפיות האינפלציה מרימות את התשואות באיגרות החוב

התשואות על איגרות החוב בארצות הברית המשיכו לעלות והגיעו כבר ל-2.46% רמה שנראתה לאחרונה ביוני 2015. אני רוצה להדגיש שמחירי הנפט עלו בחודש האחרון ביותר מ-20% והשלימו עליה של כ-41% בשנה האחרונה.
מכאן שלא רק שהשוק נערך להחלטת ריבית בארצות הברית אלא המשקיעים דורשים תשואה גבוהה יותר על ההשקעות הלא צמודות שלהן, כי ציפיות האינפלציה עלו והם רוצים להגן על ערך הכסף.
לכן שאתם שואלים את עצמכם האם עליית התשואות מוצדקת והאם היא תימשך, חשוב להסתכל לא רק על הציפי לריבית אלא גם על ציפיות האינפלציה.
אם לפני שנה ציפיות האינפלציה לעשר שנים בארצות הברית עמדו על כ-1% אזי היום הם עומדות על כ-2%, רק זה מציק תשואות גבוהות יותר.

הנקודה החיובית בעליית התשואות

עכשיו בואו נשאל את עצמו שאלה מקדמת, מה טוב בעליית התשואות האחרונה?
אחד הכלים המרכזיים להקטנת הסיכון בתיקי ההשקעות היא לרכוש נכסים עם תוחלת תשואה דומה אשר מתאפיינים במתאם נמוך מ-1. יש לכם סרטון נפרד שמסביר (כיצד תקטינו את הסיכון בתיק ההשקעות מבלי לפגוע בתוחלת הרווח) זאת תחת קטגוריית מניות באתר שלי.
בשנים האחרונות המתאם בין איגרות החוב הממשלתיות למניות היה גבוה ועמד על למעלה מ-0.7.
אומנם לשמחתנו שני האפיקים החשובים עלו, אבל החשש היה שבהינתן מפולת לא יהיה מה שיציל אותנו, שכן אם הם עלו ביחד אז בנסיבות מסוימות הם גם יכול לרדת ביחד.
בחודשים האחרונים המתאם חזר להיות שלילי ומאז בחירתו של טראמפ הוא ירד מינוס 0.9. במילים אחרות, ככל שהתשואות באיגרות החוב הממשלתיות עולות, כך גדלים הסיכויים שהם יהוו מרכיב הגנתי לתיק ההשקעות במידה והתמונה החיובית בשוק המניות תתהפך.