מהו מחזור מלאי

מחזור מלאי הוא יחס פיננסי מקבוצת מדדי היעילות של הפירמה והוא מציין את מספר הפעמים בתקופה (לרוב שנה) שהחברה מוכרת או משתמשת במלאי שלה. ככל שיחס מחזור המלאי גבוה יותר כך זה אומר שהחברה מוכרת את המלאי שלה מהר יותר, ולהיפך. ניתן להסתכל על מחזור המלאי כאינדיקטור לאיכות המלאי, ניהולו ויעילות הרכישות שמבצעת החברה.

הנוסחה לחישוב מחזור המלאי

הנוסחה לחישוב מחזור המלאי היא פשוטה יחסית: לוקחים את עלות המכר מדוח הרווח והפסד ומחלקים בימי במלאי הנמצאים בצד הנכסים של הדוח על המצב הכספי של החברה.

אציין שכפי שעשינו כשמדדנו את ימי הלקוחות וימי הספקים על בסיס שנתי, גם כאן כדאי לקחת את המלאי הממוצע בכדי להקטין עיוותים הנובעים מעונתיות ועיתוי רכישת המלאי במהלך השנה. לכן ניקח את מלאי הסגירה של התקופה הקודמת, שהוא בעצם מלאי הפתיחה של השנה הנוכחית, נוסיף לו את מלאי הסגירה של התקופה הנוכחית ונחלק בשתיים. כלומר ממוצע בין המלאי שהופיע בדוח של השנה הקודמת לזה המופיע בדוח של השנה הנוכחית.

יישום ומסקנות ממחזור המלאי

מחזור מלאי טוב או רע יקבע לא רק בהתאם למספר שיוצא בנוסחה אלא גם בהתאם לאופי החברה שאנו בודקים. ברור שמלאי של ברגים אינו דומה למלאי של בגדים ובכל מקרה מומלץ להשוות את התוצאה למחזור המלאי של חברות אחרות. בעיקרון מחזור מלאי גבוה מעיד על מכירות חזקות לפעמים כדאי לבדוק את הנסיבות.

אם למשל מחזור המלאי עלה פתאום ביחס לבדיקות קודמות, אז אפשר להניח שהחברה נעזרה בהנחות ומבצעים בכדי למכור את מוצריה.

מחזור מלאי נמוך ובטח נמוך ביחס לחברות המתחרות, עלול להעיד על מכירות חלשות, איכות נמוכה של מלאי, שיחקה עתידית ברווחיות וניהול לא יעיל של המלאי. תחשבו למשל שחברת אופנה א’ מציגה מחזור מלאי של 3, כלומר היא מוכרת את המלאי שלה 3 פעמים בשנה וחברת אופנה ב’ פעם וחצי. במקרה כזה ייתכן וחברה ב’ נתקעה עם מלאי והיא תיאלץ להתחיל את מבצעי סוף העונה כבר בתחילת השנה הבאה.

שימו לב שמחזור המלאי הוא יחס פיננסי אחד והוא מצטרף לפאזל שלם שצריך להרכיב על החברה. הדבר הראשוני שצריך להשלים מקבוצת מדדי היעילות הוא את מעגל הפקת המזומנים. תוכלו לעשות זאת אחרי שתצפו בסרטונים על ימי הספקים, ימי המלאי וימי הלקוחות.