מתעניינים בשוק ההון ומתלבטים אם לקחת קורס מקצועי בנושא? בסרטון הנוכחי אני מראה מהם הקורסים הנפוצים בשוק ההון והאם הם מתאימים לכם.

כמי שהחל לעבוד בשוק ההון בשנת 2002 אני יכול להעיד שמדובר בעבודה מרתקת הטומנת בחובה אדרנלין, צמיחה, גיוון, למידה, קריירה, כסף ואפילו עזרה לאנשים. בואו נגיד שמעטות הפעמים שאנשים העוסקים במקצוע מפהקים במהלך יום העבודה.

אם אתם יושבים עכשיו מול המסך ושוקלים לקחת קורס בשוק ההון אתם בוודאי רוצים לעשות זאת מאחת מהסיבות הבאות:

  1. אתם שוקלים להתחיל קריירה בשוק ההון שזה נפלא אבל יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת לפני בחירת הקורס. נגיע לזה בהמשך…
  2. יש לכם כסף פנוי ונמאס לכם מהריבית הנמוכה שמקבלים על פיקדונות. אולי גם נמאס לכם לשלם עמלות גבוהות שאת חלקן אתם אפילו לא יודעים שאתם משלמים והחלטתם לקחת את האחריות לידיים שלכם.
  3. אתם רוצים לדעת איך להשקיע את הכסף בצורה שתגדיל לכם את פוטנציאל הרווח.
  4. אתם פשוט מרותקים מהבורסה ובא לכם להכיר אותה מקרוב כסוג של תחביב.

 

איך תבחרו קורס בשוק ההון? לפי הצרכים שלכם

דבר ראשון, תגדירו לעצמכם מהם הצרכים והרצונות שלכם מהקורס בשוק ההון שאליו אתם מכוונים. אציין שמניסיוני, אחד הדברים הכי חשובים לפני שבוחרים במשהו שאנחנו רוצים לעשות הוא להבין למה אנחנו רוצים אותו. למה אתם רוצים לבחור קורס בשוק ההון? למה אתם רוצים לצלול אל עולם שוק ההון והמסחר? הסיבה שאני אומר את זה היא שאתם יודעים, בדרך לא הכל פרחים ושושנים, יבואו גם ימים קשים ומאתגרים, לכן חשוב שבאותם רגעים תזכרו (או שתדעו מלכתחילה) למה כל כך חשוב לכם להתעסק בשוק ההון ולמה אתם לא מתכוונים לוותר גם אם קשה.

בחירת קורס בשוק ההון – מה מקבלים בקורס?

בדקו מה אתם מקבלים בקורס – והאם זה תואם את המטרות שלכם. לדוגמא, נניח ואתם רוצים ללמוד קורס בשוק ההון כי אתם רוצים לעבוד בתחום. במקרה כזה חשוב לשים לב שתחילה יש לעבור את המבחנים של הרשות לניירות ערך ואז לחפש מקום לעשות בו סטאז’. מדובר במשימה לא פשוטה אבל אני מאמין שאם אתם באמת רוצים את זה ומוכנים לשלם את המחירים, תצליחו.

אילו סוגי קורסים קיימים בשוק ההון?

הקורסים הנפוצים בשוק ההון מתחלקים לשני סוגים עיקריים:

  1. קורסים בשוק ההון המיועדים לכאלו המעוניינים לעבור את הבחינות של הרשות לניירות ערך מחד, ולמשקיעים המעוניינים לדעת לנהל את כספם מאידך.
  2. קורסים בשוק ההון המיועדים למשקיעים ולרוב הם מתמקדים במסחר במניות ומט”ח באמצעות שיטה הנקראת ניתוח טכני.

 

לגבי הראשונים, ישנם מספר בחינות שהרשות לניירות ערך מקיימת לאלו שמעוניינים להפוך בסופו של דבר למנהלי או יועצי השקעות. לכן, כדאי לחלק את הלימודים לפי נושאים בקורסים שחרטו על דגלם הכנה למבחנים של הרשות לניירות ערך. אגב, ישנם גם קורסים שנועדו לסייע לסטודנטים לעבור מבחנים באקדמיה והם יכולים להיות מעולים למי שרוצה להצטיין. לדוגמא, קורס אג”ח MASTERS לסטודנטים שנמצא ממש כאן באתר.

קורסים לסטודנטים וקורסים למשקיעים בשוק ההון

חשוב לוודא בקורסים של שוק ההון שנועדו להכין אתכם לעבור מבחנים בתחום, שהקורסים אכן מספקים לכם מספיק תרגילים ופתרונות בית ספר שיאפשרו להטמיע את החומר.

הסוג השני של הקורסים מיועד למשקיעים ולרוב הם מתמקדים במסחר במניות ומט”ח באמצעות שיטה הנקראת ניתוח טכני. אציין שמדובר בשיטה שהגופים המוסדיים המקצועיים ממעטים להשתמש בה אך היא קלה יחסית להבנה ולהמחשה. לכן, שיטה זו יכולה לשמש כלי עזר אבל היא בטח לא תרשים אף מראיין בגוף מוסדי והיא לא מספיקה בכדי להפוך למשקיעים טובים ו/או מקצועיים.יחד עם זאת הקורסים בניתוח טכני נחשבים קורסים נפוצים בשוק ההון.

קורסים אחרים הם מקצועיים יותר והם לרוב עוסקים באיגרות חוב, אנזליה וכאלו המלמדים איך לבנות תיק השקעות באמצעות מכשירי השקעה שונים כולל איגרות חוב, קרנות נאמנות, ETFים ועוד. קורסים אלו מצוינים למי שמעוניין לנהל תיק השקעות עצמאי, לחסוך בעמלות ולשפר את תוחלת הרווח. בנוסף קורסי אג”ח למשל מתאימים מאוד למי שמעוניין להרשים בראיון עבודה או שנמצא בתחילת דרכו בשוק ההון. זאת בשל המשקל הגבוהה של איגרות החוב בתיקי ההשקעות של הציבור בישראל.

אציין שהחלק המנייתי בתיקי ההשקעות של הציבור מהווה בסה”כ כ-20% כך שאיגרות החוב אולי נשמעות פחות סקסיות אך הן מאוד קריטיות ליכולת של הכסף שלכם להניב רווחים. לכן, כאשר אתם בוחרים קורס בשוק ההון קחו בחשבון שאג”ח הנו מרכיב מאוד חשוב, לא רק מניות חשובות בסיפור הזה. דוגמא לקורס כזה הוא אג”ח Masters למשקיעים שגם הוא נמצא כאן באתר.

אז אחרי שהבנתם למה אתם רוצים ללמוד קורס בשוק ההון ומהו התוצר הסופי שתרצו לקבל, הגיע הזמן לבחור את הקורס הטוב ביותר.

כל זאת במדריך לבחירת קורס בשוק ההון.