פוליסת חיסכון - העוגן של תיק ההשקעות

מרבית המשפחות בישראל מנהלות את כספן בשני מקומות עיקריים: בבנקים, בעזרת יועץ ההשקעות ובבתי השקעות באמצעות מנהלת תיקים או מנהל לקוחות. מדובר בניהול המחופש לשירות יוקרתי אך בפועל מספק שירות בסיסי, יקר ובעיקר נחות לאלטרנטיבות אחרות הקיימות בעולם ההשקעות.

כמי שמתמחה בניהול עושר של משפחות אמידות, אני נתקל בלא מעט אנשים שמביעים תסכול רב מכך שלא משנה מה הבורסה עושה, התשואות שמניבים להם מנהלי התיקים כמעט תמיד נמוכות יותר. אז ראשית, אתם יודעים מה אומרים על תחושות, קשה להתווכח איתן, בטח אם הן נכונות.

אז כיצד ייתכן שמרבית הציבור עדיין שם ? התשובה פשוטה?

לבנקים יש אינטרס בהשקעות שלכם

מי הם הגופים הפיננסים הכי חזקים במשק ?

הבנקים. ומה הם מרוויחים שאתם מנהלים את תיק ניירות הערך שלכם דרכם ?

להלן הרשימה:

  • עמלות קניה ומכירה שיכולות להגיע ל-0.5% לכל כיוון.
  • דמי משמרת של עד כ- 0.6% בשנה
  • ואם זה לא מספיק אז יש גם עמלת הפצה של כ-0.35% שהם מקבלים מבתי ההשקעות עבור כל קרן נאמנות שהם רוכשים עבורכם. אגב, אם אתם מנהלים תיק השקעות בבית השקעות אז תוסיפו דמי ניהול של בין 0.8% ל-1.3% בשנה.

אז תגידו, אם אתם הייתם בנקים, הייתם רוצים לוותר על כל הטוב הזה ולהפנות את הלקוחות שלכם למוצרים בהם לא תראו בכלל הכנסה ?

בשיעור הנוכחי נעבור על מספר מכשירי השקעות שמתחרים בבנקים ולרוב גם בבתי ההשקעות ואשר מגלמים בתוכם יתרונות מובנים בהשקעות ובעלויות.

פוליסת חיסכון – תיק השקעות משודרג

נתחיל  מפוליסות החיסכון שהפכו בשנים האחרונות לאחד ממכשירי ההשקעה המבוקשים על ידי בעלי ההון בישראל. פוליסת חיסכון היא  סוג של קרן נאמנות המנוהלת על ידי חברת ביטוח בדומה לקרן השתלמות או קופת גמל. אלא שבניגוד למכשירים הפנסיונים האלו, בפוליסת החיסכון הכסף נזיל לחלוטין ובמידה ותרצו הוא ינחת בחשבון הבנק שלכם תוך שלושה עד 10 ימי עסקים.

כמו בניהול תיקים או בתיק מיועץ בבנק, גם פוליסת החיסכון משקיעה במניות ואיגרות חוב על פי מדיניות מוגדרת מראש שאותה אתם יכולים לבחור. אבל למעט העניין הטכני החשוב הזה, לפוליסת החיסכון מספר יתרונות בהשוואה לתיק מיועץ בבנק או כזה שמנוהל על ידי בית השקעות.

היתרון הראשון הוא שלצד המניות ואיגרות החוב, רשאיות פוליסות החיסכון להשקיע גם בנכסים לא סחירים כמו כבישי אגרה, תחנות כוח, מתקני התפלה, מרכזים לוגיסטיים, בתי אבות, חוות שרתים, בנייני משרדים, קרנות השקעה פרטיות והלוואות פרטיות מגובות בשעבודים.

מכשירים אלו מהווים רגל השקעות נוספות שיש בה פוטנציאל להניב רווחים גבוהים מתיק השקעות רגיל תוך וזאת תוך כדי צמצום הסיכון.

יחד עם זאת, חשוב להבין שחלק גדול מהנכסים הלא סחירים שנמצאים בפוליסות החיסכון עוברים שיערוך יומי שנגזר מביצועי איגרות החוב הקונצרניות בבורסה.

ולכן, אם יהיו ירידות שערים בבורסה ואתם תצפו שפוליסת החיסכון שלכם בקושי תרד, אז לצערי אתם צפויים להתאכזב. מה שכן, מדובר בנכסים שבאמת ממשיכים להניב גם כששוק ההון נמצא במגמה שלילית, והיות ולרוב הם מגלמים תשואות גבוהות מהנכסים הסחירים בבורסה, הם משפרים את ביצועי פוליסות החיסכון לאורך זמן.

שימו לב שלא כל פוליסות החיסכון חשופות לנכסים לא סחירים באותה מידה ולכן כדאי לבדוק באתרים של חברות הביטוח השונות את החשיפות.

חיסכון בעלויות בפוליסות חיסכון

היתרון השני של פוליסות החיסכון הוא העלויות. לא משנה מהם דמי הניהול שהגדרתם מול מנהל התיקים שלכם, סביר מאוד שאתם משלמים יותר. מי שמסתכל על הדוחות שהוא מקבל מבית ההשקעות רואה שהוא משלם בפועל יותר מעלות דמי הניהול המופיעה לו בחוזה.

הסיבה לכך היא העמלות שמשולמות לבנק פלוס דמי הניהול הגלומים בקרנות הנאמנות של הבית שמנהל ההשקעות רוכש עבורכם. מדובר בקרנות שכמעט תמיד יגלמו דמי ניהול גבוהים יותר מאלו שסיכומו איתכם וכתוצאה מכך, העלות הכוללת של ניהול התיק מתייקרת באופן משמעותי ומכרסמת לכם בתשואה. גם בפוליסות חיסכון אתם משלמים דמי ניהול אבל אין לכם דמי משמרת ו עלויות שמסתתרות במוצרים אחרים של בית ההשקעות כמו קרנות נאמנות. בנוסף, גם עמלות הקניה והמכירה נמוכות באופן משמעותי. בקיצור במרבית המקרים אתם תשלמו פחות על פוליסת חיסכון מאשר על ניהול תיקים.

דחיית מס בפוליסות חיסכון

הנקודה השלישית היא חשובה ובעלת ערך כספי משמעותי ואני מדבר על דחייה בתשלום המס.

בעוד שבכל מכירה של נייר ערך שמנוהל בבנק, וזה לא משנה אם באמצעות יועץ השקעות או מנהל תיקים,  נוצר אירוע מס, בפוליסת חיסכון ניתן לעבור בין מסלולי השקעה ללא אירוע מס. דחיית המס מאפשרת ליותר כסף לעבוד עבורכם וזה כמובן מגדיל את פוטנציאל הרווח לאורך זמן.  

ניהול השקעות משודרג

הנקודה הרביעית קשורה לניהול הסיכונים ולפיזור ההשקעות בפוליסות החיסכון. ברוב המקרים למנהלי ויועצי ההשקעות קשה ליצור פיזור מספק בתיק השקעות של משקיע פרטי, זאת למעט בתיקים גדולים במיוחד של עשרה מיליון שקלים ומעלה. ואז יש שתי אפשרויות – אחת לרכוש קרנות נאמנות וקרנות סל ואז לשלם עוד דמי ניהול והשנייה היא לשלב כמה מניות ואיגרות חוב באופן פרטני.

המשמעות לכך היא חשיפה גבוהה מידי לניירות ערך בודדים, כך למשל נפגעו חלק מלקוחות ניהול התיקים באופן משמעותי כשאיגרות חוב של חברות כמו דלק נדל”ן, אפריקה ישראל, אלביט הדמיה וסקיילקס הגיעו לחדלות פירעון.

אני באופן אישי ראיתי תיקי השקעות בהן החזיקו מנהלי התיקים ואגב גם יועצי ההשקעות בבנקים, 3% עד 5% בלפחות כמה מניירות אלו. אני לא אומר את זה חלילה בכדי להקניט את מנהלי התיקים או את יועצי ההשקעות, שכן באותה תקופה זה נראה לגיטימי. אלו היו איגרות חוב בדירוגי השקעה גבוהים, וכאמור קשה ליצור פיזור בתיק השקעות פרטי.

רק בכדי לסבר את האוזן, מנהלי השקעות בתיקים מוסדיים, כמו פוליסות חיסכון, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה, החזיקו בערך 0.2% בכל איגרת חוב מסוג זה. אתם בוודאי מבינים את ההבדל בהשפעה על התשואה בין תיק שמחזיק ב-5% באג”ח שקורסת, לתיק שמחזיק 0.2% בלבד באותה איגרת.

הלוואות אטרקטיביות

היתרון החמישי של פוליסות החיסכון על פני ניהול תיקים או תיקים מיועצים בבנק הוא באפשרות לקבל הלוואה בתנאים נוחים ביותר. נכון לצילום סרטון זה, ניתן לקבל הלוואה על 50% משווי החיסכון בתנאים של פריים מינוס חצי, לתקופת גרייס של עד שבע שנים. מדובר בתנאים שמתעדכנים לחיוב או לשלילה בכל תקופה ותמיד יש חברה שמספקת הלוואות בתנאים טובים יותר מהאחרות.

לכן טוב תעשו אם תבדקו לבד או שתתייעצו עם מנהל העושר שלכם לפני משיכת ההלוואה אבל כאמור מדובר באופציה חשובה להאצת העושר והצגתי לכם דוגמא מוחשית בשיעור שעסק במינוף.

תקנה 125 ד’ – הסוכריה שמספקות פוליסות החיסכון לאזרחים הוותיקים

וסוכריה אחרונה לסיום אשר מיועדת למי שנולד לפני ה-1.1.1949 (תקנה 125 ד’). המדינה החליטה לפנק אתכם ובפוליסת חיסכון אתם זכאים לפטור ממס רווח הון עד תקרה של כ-13,400 אלף שקלים ליחיד וכ-16 וחצי אלף שקלים לזוג. אם נכפיל סכומים אלו בשיעור המס שעומד נכון למועד צילום הסרטון על 25%, אז מדובר בהטבה ששווה לכם בין 3,350 ל-4,125 שקלים בשנה.

בכדי ליהנות מההטבה צריכים להתקיים שני תנאים מצטברים:

הראשון, צריך שתהיה שנה חיובית שבה תצברו רווחים מעל האינפלציה.

השני – אתם צריכים להגיש בקשה באמצעות טופס לחברת הביטוח והיא תבצע עבורכם מכירה רעיונית ואז תספק לכם אישור שאותו תצטרכו להציג לפקיד שומה (יש גופים שמעבירים ישירות לפקיד השומה).

שבועות בודדים לאחר מכן הכסף ינחת אצלכם בחשבון הבנק.

שימו לב שסכומי הפטור משתנים מעט משנה לשנה וניתן למצוא את המספרים המעודכנים בחיפוש קצר בגוגל אבל אלו המספרים פלוס מינוס.

אם אתם צופים בסרטון זה ונולדתם אחרי 1948 אבל אתם מכירים מישהו אחר שהפטור רלוונטי עבורו, אולי ההורים או החברים שלכם, אז תספרו לו. תספרו לו שכדאי לו לבחון להעביר את ההשקעות שלו מהבנק או מנהל התיקים לפוליסת חיסכון.